Boleslavko, mně by se teda nelíbila předškolní docházka podle obvodů. Znamenalo by to, že by se musely zrušit alternativy typu montesori školka, valdorfská školka... ptž já jako rodič bych si nepřála, aby do takové školky chodilo mé dítě, tedy logicky by nemohlo docházet k tomu, aby na mne připadla. Ovšem zrušení by se mi taky nelíbilo, ptž chápu, že jsou rodiče, kteří takové školky preferují. No a varianta vedle povinných obvodových školek i školky soukromé volitelné by nejspíš vedla k tomu, že v místech s "problémovými dětmi" by ve státní školce taky mohly zůstat převážně ty problémové, ptž ostatní rodiče by radši dali své děti do školek soukromých.
Ze snížení věku pro povinnou školní docházku taky zrovna dvakrát nadšená nejsem. Pravda je, že mně chodí děti do školky od tří let. Pravda je ale taky i to, že co ze školky odešla prostřední holka a kluk v ní zůstal bez sourozence, tak ji nyní (v téměř pěti letech) hůř zvládá, takže ne každý den do školky chodí, docházku uzpůsobuji své práci. Předpokládám, že u povinné docházky by to nešlo (jinak by ta povinnost ztratila smysl). A dál - pokud v posledním ročníku místo předškolní výuky zavedeš jenom výuku toho, co sociálně nezneýhodněné děti běžně zvládají, tak maximálně tak docílíš toho, že česká veřejnost bude poukazovat na to, že "kvůli cikánům šla kvalita vzdělávání do háje". Pokud vzdělávání necháš, sociálně znevýhodnění na tom budou stejně, jako první rok ve škole - navalí se toho na ně hodně. Pokud rozdělíš výuku, tak stejně nedosáhneš rovných podmínek pro vzdělávání, ptž ty sociálně znevýhodnění tak jako tak budou pozadu.
Osobně mi přijde, že chce pomoct sociálně znevýhodněným, ale chceš to udělat tak, že chceš nastavit nohu těm ostatním, aby o ni zakopli

Pracovat bys měla prvořadě s těmi znevýhodněnými. Včera jsem na netu hledala něco kolem posledního roku ve školce zdarma a jako "vedlejší produkt" mi vyjel asi rok-dva starý článek o jakési studii pro ministerstvo školství, že největším problémem romů na školách je čeština, absence a chování. Takže proč se nezaměřit na tohle. Zavést systém, ve kterém budou rodiče postihováni, když se děti nebudou dostavovat do školy. Nepřemýšlet na nepovinnou romštinou, ale naopak natvrdo zavést povinné hodiny češtiny pro ty, co ji nezvládají. Udělat něco, aby rodiče byli CITELNĚ postihováni za výrazně nevhodné chování dětí ve škole a své miláčky si ohlídali.
Jinak nemám nic proti integraci, už jsem to psala na jiné diskuzi - s holkou chodí do třídy holčina s downem a je to celkem v pohodě :o) ALE holka má ve třídě nižší počet žáků, než je běžné a taky tam mají asistenta. Ty děti, o kterých se bavíme, pravděpodobně základku nezvládaly, a proto skončili v pomocných školách. Ne že "by ji zvládli", ony ji prostě "nezvládli", a proto je rodiče s posvěcením PPP dali jinam. Takže jaksi je potřeba NEJDŘÍV změnit podmínky v běžných základkách, aby ji zvládly i ony. Když mentálně na to mají. Snížit počty dětí ve třídách, přidat asistenty, automaticky nepočítat s tím, že část učiva se děti naučí doma.