kili: to bys jako doktor vědět měl, sdělování informací vhodnou formou pacientům je jeden ze základních lékařských umů 

"Přechod od paternalistického k partnerskému přístupu k nemocnému ..."
(zdroj Medical tribune http://www.tribune.cz/clanek/15445)
"A number of communication barriers between pediatrician and patient""s mother were found to contribute significantly to patient dissatisfaction: notably lack of warmth and friendliness on the part of the doctor, failure to take into account the patient""s concerns and expectations from the medical visit, lack of clearcut explanation concerning diagnosis and causation of illness, and 
 use of medical jargon."
(Zdroj: Pediatrics http://pediatrics.aappublications.org/content/42/5/855.short)
"... Pacienti si dále stěžovali na nedostatek prostoru pro vlastní iniciativu, na skutečnost, že jim jejich ošetřující lékař neodpovídá na otázky, že je neustále přerušuje, nedostatečně informuje, dostatečně nevysvětluje odborné názvosloví (Wallen, Waitzkin, Stoeckle 1979).[3]"
(zdroj Philologica http://philologica.net/studia/20090413140000.htm)
"Funkční komunikace lékaře s pacientem
Vydáno dne 14. 03. 2009 (4460 přečtení)
Komunikace lékaře a pacienta se v mnoha aspektech liší od ostatních známých druhů komunikace. Jedná se o komunikaci interpersonální a téměř ve všech případech o dyadickou, tedy dialog, který navíc bývá ryze privátního charakteru. Tato komunikace hojně obsahuje odborné termíny, ale přesto musí lékař vždy dbát na to, aby je pacientovi dostatečně objasnil a vysvětlil. Je více než žádoucí, aby recipient, tedy pacient, komunikát pochopil..." "Lékař musí dle svého uvážení přihlížet i k psychickému stavu pacienta ..."
(zdroj: http://dino.saur.cz/view.php?cisloclanku=2009031401)