Markéto,
moje bývalá kolegyně, která učí 30 let, během kterých vystřídala pár škol, takže si mohla udělat jakýsi přehled, tvrdí, že učit teď je mnohem náročnější....
Nejde ale jen o děti jako takové. Co se zlobení týče, ten rozdíl asi není tak významný. Největší rozdíl je prý hlavně v přístupu k práci a chuti učit se...a také v cílech....Dnešní děti vyžadují co nejlepší známky za co nejméně práce. Že neumí, je chyba učitele, učitel nenaučil...Dřív když někoho škola nebavila nebo mu nešla, šel na učňák, na řemeslo. Dneska chtějí všichni (snad kromě těch, co sotva prolézají) na střední školu s maturitou....Takže o to víc tlačí na učitele, aby jim dali lepší známky, aby měli šanci se dostat....ale neudělají pro tu lepší známku fakt nic víc, než že lítají za učitelem a prosí.....
Za tímhle chováním je především to, že si jsou vědomi svých práv a také toho, že učitel má mnohem nižší společenský statut, takže si zdaleka nemůže dovolit to, co si mohl dovolit před těmi třiceti lety. A rodiče, kteří si tou dobou prošli, si dávají hodně pozor, aby se taková věc neopakovala (na jednu stranu je to moc dobře, jen kdyby se to projevilo i na té druhé straně, tedy ve vědomí si svých povinností a odpovědnosti...).
Oproti starým časům jsou ale na učitele kladeny vyšší nároky v jiných oblastech. Ať už je to velké množství administrativy nebo vyšší požadavky na kvalitu výuky. S rostoucím tempem vývoje techniky je také potřeba vstřebávat čím dál více poznatků a okamžitě na ně reagovat. Je to i v jiných povoláních, samozřejmě, ale učitelům to rozhodně práci neusnadňuje. Pro učitele se vztahem k technice to nebývá až takový problém, ale vím, že někdo se ještě teď pere s používáním PC a už je nucený vytvářet učební materiály pro interaktivní tabule. O individualizaci výuky ani nemluvím. Dřív prostě učitel učil 30 - 40 žáků to samé jedním naučeným způsobem podle jedněch jednotných osnov. Žáci byli často vedeni ke strachu a podle toho se chovali. Už třídní důtka leckdy znamenala, že se dotyčný nedostal na střední školu nebo na vybraný obor....Alespoň u některých tedy měla hrozba takového postihu jakýsi efekt. Dneska s nikým moc nehne ani dvojka z chování

.
Takže ne děti jao takové, ale doba je jiná....

. Podle mě lepší, než byla před třiceti lety. Proto mě děsí návrat k tomu, co už tu bylo

.