Základem výuky je Rámcový vzdělávací program. Všechny schválené učebnice by tedy měly odpovídat RVP. Školní vzdělávací program musí vycházet z RVP, ale každá škola si ho tvoří sama a většinou tak, že pro daný předmět ho tvoří skupina vyučujících, která ten předmět učí. ŠVP se může (a má) průběžně měnit, podle toho, jak se postupem času ukazuje vhodnost toho nebo onoho. U nás se třeba změnila dotace fyziky v šesté třídě z jedné hodiny na dvě týdně, což znamenalo přesunout i část látky sedmičky do šestky. Někde se stejná látka učí nadále v sedmičce, ale v šestce se učí to, co na naší škole až v osmičce (atom, základy elektrostatiky apod., tak jak se to učilo ještě před revolucí).
Učebnice, jak píše Ondra, je skutečně jen pomůcka, jedna z mnoha. Žáci nějakou dostanou, buď tu, co je ve škole k dispozici (smutné, ale často to jina nejde) nebo tu, co se pořídí, protože nejlépe odpovíd ŠVP. Pokud jde třeba o jednu kapitolu, tak se část vyučuje bez učebnice nebo se na pár týdnů rozdá ta z jiného ročníku, když jich má škola dostatek.
Neznám nikoho, kdo by se bál, že nestihne probrat učebnici, zato vím, jak stresující je nestíhat roční plán, který vychází ze ŠVP. Měnit ŠVP jen na základě toho, že něco nestineš probrat, je totiž hloupost. K nestíhání stačí to, že ti během jednoho půlroku odpadne několik tvých hodin třeba proto, že všechna divadla, exkurze a státní svátky připadnou na tu tvoji jedinou hodinu týdně, kterou máš. Pa má význam udělat z jedné hodiny dvě i za cenu přidání nějaké látky, protože to nemůžeš žádným plánováním ovlivnit. Když něco neprobereš jeden rok a příští rok ten předmět učíš zase ty, je to celkem dobré, ale pokud to po tobě učí někdo jiný, s kým se třeba ani nepotkáš (ty odcházíš, on přichází), je v zájmu dětí ten ŠVP dodržet.
Jo a neznám nikoho, kdo učí jen podle učebnice. Někdo si tam toho svého dává víc, někdo méně, ale na naší škole to prostě dělal každý. Někdo víc chodil ven, někdo víc pracoval s interaktivní tabulí, někdo víc pouštěl nějaká videa, někdo tvořil vlastní pracovní listy....hodně záleží na předmětu...ale učebnici jako středobod veškeré výuky neměl nikdo

.