19.1.2013 9:03:17 Ať
Re: Genetická metoda výuky
Naprosto souhlasím s tím, co tu popsala delete, zní to velmi rozumně. NEjvětší nevýhodu já naopak vidím v tom, že přeučujeme dospělé, takže ti pak mají tendenci (ne samozřejmě všichni) zasahovat dětem do pomalého spelování písmenek a učit je spojovat slabiky - to u delších slov.
Metoda je výrobná, v odstupu dvou let mám první dítě učené klasickou metodou slabikováním - pro mě pochopitelné, jendoduché, mohla jsem mu pomoc, dítě četlo o vánocích, ale minimálně rok trvalo než-li pochopilo co četlo, unikal smysl čteného a do knížek se zakouslo až tak ve druhé-třetí třídě. Dítě psalo nádherně, čistě, ale na můj vkus to zbytečně ve škole hrotili a písanku používali až příliš brzy.
PO dvouletech od staršího to druhé dítě čte genetickou metodou, v říjnu již bylo schopno přečíst první slova a krátké věty se slovy o 3-5 písmeny. Já až tak do listopadu odcházela z pokoje v případě, že si četl. Nutilo mě to mu pomáhat slabikováním, v případě, že slova byla delší, nešla mu. O vánocích přišel zlom, aktuálně má přečtené 4 knihy - což první dítě zvládlo až tak ve druhé třídě. Navíc textu rozumí, ví co čte, není od začátku omezen na větu typu MAMA MELE MASO, ...
Knih je zatím nedostatek, je jich jen pár na trhu, ale za to jsou kvalitní, moc hezky napsané a určené věku s postupným přidáváním delších a složitějších slov. Přechod na malá písmena přišel sám od sebe, rychle a jednoduše - ani jsem to nepostřehli a už četl. Obrovskou výhodou je pak právě to psaní. Písanky nepoužívají vůbec, čtení je zároveň psaním velkých tiskacích písmen,takže je rovnou píší do knih, které používají na čtení - opět vše velké tiskací a krátké. Škrábe jak kocour,ale zase, je vidět posun - v říjnu by s písankou měl jen obrovské starosti a stres, teď už se mu ruka krásně vypisuje a až začnou v druhém pololetí s psaním bude to úplně o něčem jiném.
Takže z počátku skepse, ale teď vidím jen a jen přínos.
Odpovědět