27.10.2014 13:59:57 Alca
Re: Reforma školství
Osobně si myslím, že není tak úplně od věci, aby středoškoláci skládali určitou závěrečnou zkoušku z matematiky - ale udělala bych ji spíše prakticky zaměřenou, ve stylu "kupeckých počtů", aby si byl každý schopen spočítat procenta, využít trojčlenku (ta se může hodit i zdravotní sestře ;) ), základní typy rovnic atd. Když tak o tom přemýšlím, dalo by se udělat jako závěrečná zkouška už na ZŠ a nemuselo by se to pak řešit na SŠ, protože je fakt, že zatěžovat tím lidi studující konkrétní obor je dost kontraproduktivní.
Výjimkou jsou všeobecná gymnázia, tam bych zavedla maturitu z matematiky povinně (a to z celé matematiky), protože když někdo absolvuje všeobecný obor tak by měl mít přijatelné znalosti jak z češtiny a cizího jazyka tak z matematiky. Dnes je to i poměrně nefér, když technicky nadaní studenti musí maturovat z češtiny a cizího jazyku, zatímco humanitně zaměření si mohou vybírat jen humanitní předměty (hovořím zejména o víceletých gymnáziích, kde snad jiná než všeobecná neexistují)....
Co se týče nahrazení maturitní zkoušky zkouškou mistrovskou pro učební obory, tak to mi přijde taky ok. Koneckonců, při výstupu z učiliště by měl být důležitější doklad o tom, že absolvent dobře ovládá své řemeslo. Pokud chce maturitu, může si ji dodělat za stejných podmínek jako ostatní.
U jednotných zkoušet na SŠ si nemyslím, že by něco vyřešily, protože si to stejně dle mého budou ředitelé SŠ upravovat po svém aby případně neskončili s minimem studentů. Každopádně mi to prostě přijde jako obdoba Scia na VŠ - dítě udělá jeden test a škola si rozhodne, jaký percentil je potřeba. Tudíž když se dítko nedostane na jednu školu, vezmou ho s výsledky toho samého testu třeba na druhou, kde nebudou požadavky tak přísné......
Odpovědět