Krakatice,
čerstvý absolvent může klidně 1. třídu učit, ale měl by, ostatně jako každý na škole začínající učitel, mít svého provázejícího učitele, zkušenějšího kolegu znalého prostředí a fungování školy. Bez toho to málokdy dopadne dobře, s ním se naopak dá zvládnout skoro cokoliv, pokud to provázení funguje, jak má.
Já jsem odučila první třídu dokonce ještě s neukončeným studiem učitelství pro první stupeň, za sebou jen 3 roky praxe na 2. stupni...a šlo to, myslím, že dost dobře. Kolegyně, co mi dělala provázejíc učitelku dokonce učila jinou metodou čtení a psaní, měla jiné učebnice, přesto mi byla schopná pomoci, když jsem si nebyla jistá, jestli nepřidat (zpomalit už nebylo kam, jsem zastánce pozvolného startu).
Letos máme také v první třídě začínající učitelku čerstvě po škole a opět má jako provázející velmi zkušenou kolegyni, navíc jedou obě podle stejných učebnic stejnou metodou, takže sice s ohledem na své třídy, kdy se to přeci jen může sem tam v něčem lišit, jedou společně...a často vidím, jak spolu probírají záležitosti nejen kolem učení, ale kolem celého fungování školy.
Ale loni jsme tu třeba měli kolegu, taky začínající, také měl provázející učitelku, ale kolega si vše dělal po svém, nenechal si pomoct, poradit, nadělal spoustu kopanců...no nedopadlo to dobře ani pro třídu, ani pro něj....takže i když je na škole běžný fungující systém provázení, může se stát, že něco nevyjde

. Pak je potřeba, aby zafungovali rodiče v tlaku na změnu.