Tak ty jim písmena zatajovat nemusíš. Ale představa, jak dítě v září písmen neznalé má v prosinci umět všechna, mě prostě děsí. Mám ve třídě jednu naprosto dokonale učebnicovou holčičku, do školy nastoupila skvěe zralá a připravená, ale neuměla ani písmenko, neuměla počítrat, jen počet a řadu do 5. Dneska je tedy premiantka, opravdu umí vše, na co sáhne, ale v prosinci zvládala 9 písmen M, A, L, E, S, O, P, U, I), spojila je do slabik a jednoduchých slov a rozhodně jí to nešlo bez toho, aby doma denně četla. Fakt si nedokážu představit, v jakém stresu by byla, a jak by to dopadlo, kdyby měla umět trojnásobek

. A co teprve těch zbylých 20 (jedna už číst uměla, dvěma to naskočilo "samo"), kteří si ten první půlrok museli vydřít? To je to, co mi vadí, že to vyžaduje škola...a ty máš sice prostor a chytré děti, aby to tempo stíhaly, aole pořád je to o tom držení tempa se školou a s jejími požadavky.
Jo, v matice Alter je hrozný. Já měla Novou školu (taky nic moc) a hodně jsem používala Lili a Vili.
To by se ti mohlo líbit, je tam provázaná matika, čeština a prvouka tématicky, v matice je docela pestrá škála úkolů, vše akorát velké, akorát barevné...Na čtení jsem zase nedala dopustit na slabikář od Nové školy, ani ne na čtení, ale zase je tam hodně pestrá nabídka různých úkolů na procvičování čtení s porozuměním...
A ještě mě napadlo, píšeš s klukama diktáty? Předpokládám, že ne...ale pokud tedy chceš držet krok se školou, tak to trénuj...od jednotlivých písmen, přes slabiky ke slovům...a nemusí jen psát, dobré je na to skládání z písmenek nebo i vyťukávání na klávesnici....prostě procvičování toho přenosu ze slyšené formy do viděné....no a pak do té psané, do psacího písma, což je něco, co dítě nemá nakoukané ze čtení, a nějakou dobu trvá, než zvládne sledovat zároveň sdělení, a zároveň si vybavovat jednotlivá písmena....
V tuhle dobu jde tedy jen o zvládání jednotlivých písmen a některých slabik.
Jo a skládání se dá využít i na "přepis"...mapíšeš třeba psace nebo hůlkovým, dítě skládá z tiskacích (malých i velkých), často je pro ně hodně náročné uhlídat všechny krátké a dlouhé samohlásky (mnohem těžší než v diktátu, i když časem se to změní), někdy dělá problém v tom skládání odlišit jednotlivá slova, při přepisu z psacího často nezachytili malá a velká písmena...
To jen jako náměty pro stíhání těch dovedností, co se doma často nedělají, ale ve škole se to dost používá, protože to umožňuje trénovat ve velké skupině to, co v domácích podmínkách často můžeš vyřešit jinak.