Aleno,
v pubertě to dělemí smysl má. Nejde ani o psychiku, která v tom tedy také hraje určitou roli, ale jde o to, že v tomto věku je velký rozdíl mezi zráním, vývojem a růstem u kluků a u holek. Takže co je přiměřená zátěž pro kluka, to není přiměřená zátěž pro holku, některá cvičení se pro ty nebo ony v tomto věku nedoporučují, stejné výstupy je v tomto věku vhodné naplňovat odlišným obsahem a i rozsahem jednotlivých činností. Klasicky třeba rytmická cvičení versus běh. Zatímco holky během druhého stupně končí svůj růst do výšky, zlepšuje se rapidně jejich schopnost koordinace pohybu, ale také jim začínají růst prsa, což pro mnohé znamená zvýšenou zátěž na záda a ne vždy stačí kvalitní podprsenka (když pominu to, že v tomhle věku investovat co chvíli do nové, plus to, že někdy dochází k dysproporčnímu růstu prsů, takže to s těmi podprsenkami fakt není sranda), bývají citlivější k zátěži, tak u kluků začíná růstový spurt, zhoršuje se koordinace pohybů, zato se zvyšuje tolerance k zátěži a schopnost zatěžovat tělo posilováním. Takže pak je lepší pro splnění kondičních cvičení zvolit pro holky rytmická cvičení (zumba, aerobic, rytmika apod.), zatímco u kluků spíše běh, přeskoky přes švihadlo apod.
A nejde o to, že by jedni nedělali to, a druzí ono, ale ten poměr těch činností v rámci hodin bude jiný, adekvátní potřebám té které skupiny.
A takhle je to i u dalších tělocvičných oblastí. Už tu několikrát padlo, jak kluci "rasovali" holky a je to tak. Jejich síla v tomto věku rapidně narůstá, a oni ji rádi využívají, ale ještě nemají tak vyvinutou schopnost rozlišit a ovládnout, proti komu ji použijí. Takže když pak začnou něco hrát, jdou do toho prostě naplno, kluk nebo holka.....
Určitě není na škodu, když některé činnosti probíhají společně, ale pokud máš hodiny stavět na potřebách dětí, tak v tělesné výchově prostě tu tělesnou stavbu musíš brát jako jednu ze základních podmínek určujících, co se bude dělat. A bohužel vzhledem k bezpečnosti je právě v tělocviku svými nároky a potřebami homogenní skupina dost důležitá. Je tam hodně náročné a rizikové nedělat se všemi ve stejnou chvíli totéž.
Já bych třeba dělený tělocvik brala už teď u čtvrťáků, protože není v mých silách ochránit holky před tím, co předvádí už mnou zmiňovaný "Pepa". Jeho permanentní komentáře jejich postav a zároveň zneužívání síly v jakýchkoliv společných hrách a činnostech je vyčerpávající a pro ty holky bolestné. A vzhledem k tomu, že u takovýchto dětí je škola bezzubá, jediné, co by pomohlo, by byl asistent a možnost vyloučení jednotlivce z činnosti (v tělocvičně to u takto problémového žáka znamená riskovat bezpečnost a zdraví), což je ale nereálné, tak bych těm holkám moc přála, aby si od něj mohly odpočinout a mohly si normálně zacvičit

.