2.9.2011 14:06:47 Karel
ŠKolka není hlídání ale nepovinné vzdělávání
Ke školkám a umísťování dětí v nich existuje rozsáhlý komentář ombudsmana, o diskriminaci při umísťování dětí do školek.
Ten se jasně kloní k tomu, že školka není hlídání na dobu práce, ale vzdělávací instituce pro děti. Díky tomu jsou například sociální důvody k umístění dětí do školky na hranici diskriminace, protože kritéria se smí týkat víceméně pouze dítěte. Stát podle tohoto stanoviska (opírajícího se o platný školský zákon) nezajišťuje hlídání (výkon rodičovské role za rodiče), ale nabízí vzdělávání.
Vím, že je to trochu přitažené za vlasy a že školka samozřejmě řeší i sociální problematiku, ale není to sociální zařízení.
Pokud by peníze šly za dítětem plně, tak to bude mít řadu negativních dopadů:
- Určité náklady souvisí s "veřejností" a "dostupností" služby (podobně jako třeba u budování telefonních budek, nebo podmínka pokrytí mobilními stanicemi). V méně lukrativních oblastech by školky vznikaly obtížněji.
- V přijímání do školky je určitý sociální prvek, ať už z hlediska hmotného (což je méně korektní), ať už z hlediska péče o "méně socializované" děti. Prostě bez dotovaných veřejných školek by se prohloubily sociální rozdíly díky rodílnosti rodin, zvláště u slabších. Školky zde částečně kompenzují deficit rodiny.
Odpovědět