tisk-hlavicka

Mají se učit o prázdninách?

S blížícím se koncem školního roku těžko říct, jestli se na prázdniny víc těší žáci nebo učitelé.

Zatímco děti se nemohou dočkat, až se zbaví ranního vstávání, písemek, zkoušení a úkolů, učitelé občas mívají obavy, aby dvouměsíční „nebrzděné zapomínání“ nezanechalo v myslích žáků příliš velké stopy.

Nebylo by zvlášť v případě slabších žáků, kteří mají s osvojováním učiva problémy, hůře se soustředí, určitou látku obtížněji chápou a bez pravidelného procvičování ji stěží uchovají v paměti, vhodnější, aby se i o prázdninách alespoň trochu učili? Ostatně, v nabídce knihkupectví a prodejen učebnic bývají k dostání nejrůznější zábavně pojatá prázdninová opakování pro žáky prvního stupně, starší mohou využít různých sbírek úloh a cvičení. Když se rozplánuje na každý den jen pár příkladů, řekněme nejvýš půlhodinku denně, mohlo by takové upevňování učiva pomoci. Nebo ne?

Nárok na odpočinek

Přestože v dětském věku probíhá regenerace sil rychleji, žáci si zcela jednoznačně potřebují odpočinout také. „Počátkem prázdnin by děti rozhodně měly pocítit změnu denního režimu, dopřát si dostatek spánku, odpočinku od běžných povinností – nejlépe zároveň se změnou prostředí,“ doporučuje psycholožka Ivana Jakešová. Proto je podle ní vhodné hned na začátek prázdnin zařadit například rodinnou dovolenou, pobyt dítěte s prarodiči, případně letní tábor. Zejména u mladších školáků není ideální vyměnit přesně strukturované školní dny za nečinnost doma bez dozoru i bez programu.

Nicméně v otázce učení – ve smyslu opakování si školní látky – má psycholožka jasno. I dětský organismus potřebuje ke zdravému fungování relaxovat, na čas se oprostit od myšlenek na výuku i od učiva samého. V plné míře je dobré takový odpočinek dětem dopřát alespoň v první polovině prázdnin.

„Pro děti s normálním prospěchem není učení o prázdninách nutné. Výjimkou jsou kluci a děvčata, kteří o nové školní znalosti jeví zájem, chtějí si číst a listovat v nových učebnicích, řešit matematické úkoly. Nebraňme jim, ale dohlédněme na to, aby i oni měli dostatek pohybu na čerstvém vzduchu,“ upozorňuje psycholožka Jakešová. V srpnu by se měli začít průběžnému učení věnovat v první řadě žáci, kteří mají z některého předmětu nedostatečnou a čekají je opravné zkoušky. Od začátku prázdnin by měly děti i jejich rodiče s touto variantou počítat, zajistit k učení čas a prostor, případně i osobu, která může žákovi s učením pomoci – pokud není dítě schopno se samostatně soustředěně učit v průběhu školního roku, o prázdninách se situace sama od sebe patrně nezlepší. „Vždy je dobré znát důvod, proč dítě selhává. Důvodem mohou být jeho rozumové schopnosti, ale i zanedbání výchovy a pomoci rodičů. V takových případech je potřebná spolupráce učitele, rodičů a dětského psychologa. Společně stanoví plán přípravy, určí časový rozvrh, včetně chvíle, kdy s učením začít, a množství látky, které je třeba zopakovat. Školní neúspěch denně nepřipomínáme, ale nastane-li dohodnutý čas přípravy na zkoušku, musíme být důslední k dítěti i k sobě a dodržovat stanovený harmonogram,“ říká psycholožka.

Opatrný rozjezd

Jeden až dva týdny před začátkem nového školního roku můžeme případně začít s opakováním učiva, ovšem lehkou, nenásilnou formou. Například tak, že si rodiče či prarodiče společně s dítětem prolistují nové knihy, zopakují si základy z předešlého roku. Menší děti může lépe motivovat například hra se změněnými rolemi: stanou se učiteli, kteří vysvětlují třeba pravopis „zapomnětlivému“ dědovi.

Prázdninové opakování učiva by mělo využívat různých jazykových slovních her, doplňovaček, matematických hádanek aj. Málo účinné a nevhodné je zadat úkol, který má dítě příští dopoledne samo vyřešit – většinou se nesoustředí a obvykle hledá nejrůznější únikové činnosti a důvody, „proč to nejde“. Lepší je krátkodobé soustředění na úlohu ve chvíli, kdy je dospělý s dítětem. Společně strávený čas by se ale neměl vyčerpávat jen prázdninovou přípravou – vhodné je navázat třeba stolní hrou, vyjížďkou na kole, společnou prací, která je pro dítě atraktivní nebo při níž má pocit vlastní důležitosti a pomoci.

Pokud se rodičům koncem prázdnin nepodaří v dítěti vzbudit zájem o učení nebo to časové důvody ani nedovolí, i to je prostě život. Zapomínání je přirozený proces – a přiznejme si otevřeně, že úspěšně probíhá i v průběhu školního roku. Zkuste zapátrat v žákovských znalostech z botaniky, když se již druhý měsíc probírá mineralogie, podobně patrně dopadne vědomostní test z punských válek v době, kdy vzdělávací plán počítá s válkami napoleonskými.

Kompetence pro život

I když v průběhu července a srpna nebude čas na goniometrické funkce ani na opakování souvětí, v situacích každodenního i prázdninově „nekaždodenního“ života je bezpočet příležitostí k rozvíjení celé řady kompetencí.

„Teď se dá konkrétně vyměřit místo na stan nebo na hřiště, teď musíme znát rozměry fotbalové branky a přesvědčíme se o tíži zemské, když budeme skákat z můstku do vody. Součástí prázdninového přírodopisu je poznání, že ryba, která se chytne, se dá skutečně i sníst. Květák a mrkev a rajčata, které jsme zalévali a okopávali, skutečně rostou a chutnají znamenitě. Pro větší děti je prázdninový přírodopis zálesácký, tábornický, vodácký, zahradnický, včelařský a kdoví jaký ještě. Není sice tak didakticky utříděný jako ten školní, ale z paměti se tak lehce nevytratí,“ napsal před deseti lety psycholog Zdeněk Matějček. A nezapomněl ani na kompetence sociální: Při pobytu u příbuzných či známých, s nimiž se rodina nevídá příliš často, se může dítě naučit, jak se zachází s kojencem a co potřebují staří lidé. Lekcí ze sociální psychologie je pozorovat lidi v práci a při zábavě. V zahraničí získává takový „sociální rychlokurz“ rozměr interkulturní – lépe než na stránkách učebnic si dítě uvědomí kulturní rozdíly, odlišné zvyky i temperament, aby na druhé straně zjistilo, jak jsme si všichni se svými starostmi, radostmi, případně prvními láskami podobní. Prázdninový zeměpis může vést i po stopách naší historie na hradech a zámcích.

Komunikační technologie v podobě GPS navigací pronikají do stále většího počtu domácností a práce s nimi, jež obnáší praktickou aplikaci řady (neoblíbených) zeměpisných, matematických či fyzikálních znalostí a dovedností, si s nadšením a dobrovolně osvojí nejeden žák.

Pozor na nabitý program

Někteří rodiče, ať už patří do kategorie „výrazně ambiciózní“, nebo jen mají strach nechat potomka napospas prázdninovému lelkování, dokáží dvouměsíční program školáka tak důmyslně naplnit, že o skutečném odpočinku a času na volnou hru prakticky nemůže být řeči. Náročná poznávací dovolená, prázdninový tábor s intenzivní výukou cizího jazyka nebo programování (případně oba), sportovní soustředění…

Takto strávené prázdniny mohou dítě zahltit množstvím vjemů a informací, které nezvládne zpracovat, takže výsledkem může být únava nejen fyzická, ale především psychická a v podstatě stejný typ zátěže, jaký byl typický pro předchozí měsíce ve škole.

Snad každý žák se vrací do školních lavic nesoustředěný, s hlavou plnou zážitků. Zpravidla ale stačí pár týdnů, aby si zvykl na pravidelný režim – ovšem děti unavené nabitým prázdninovým programem se na nový školní rok adaptují obtížněji, jejich prospěch, ale i chování může být oproti tomu minulému horší.

Proto psychologové zpravidla doporučují, aby se děti vracely z prázdnin několik dnů před koncem srpna. I když si neopakují učivo, přípravou na školu je i úklid vlastního domácího pracoviště (vytřídění sešitů, úklid na psacím stole atd.). V těchto dnech je také vhodné postupně přizpůsobovat denní režim blížícím se potřebám školy, smířit se s dřívějším uléháním a časnějším vstáváním.

Nenápadné učení aneb co poradit rodičům

Na posledních třídních schůzkách téměř jistě padne dotaz na prázdninové učení a pedagog by měl mít pár praktických rad k dispozici.

  • Tradičně pojaté doučování a práce s učebnicí jsou ve druhé polovině prázdnin vhodné maximálně pro žáky, které čekají opravné zkoušky.
  • Čím jsou děti menší, tím víc uvítají nejrůznější hry a netradiční úkoly (pozor na přemíru soutěživosti, která může některé děti demotivovat, v jiných posilovat touhu po vlastním uplatnění na úkor spolupráce).
  • Využívejte situace každodenního života. K procvičení matematických dovednstí poslouží například meruňkové knedlíky: Kolik jich kdo z rodiny snědl? O kolik a kolikrát víc? Kolik knedlíků snědli v průměru mužští členové rodiny a kolik „holky“?
  • Paměťové schopnosti procvičí každá nově naučená písnička od táboráku. Jazykové zase vyprávění. Dítě se může podílet na psaní cestovního deníku z dovolené, doplňovat fotografie popisem apod

Názory k článku (115 názorů)
ach jo.. Lída+2 29.6.2009 10:39
*Re: ach jo.. ...j.a.s... 29.6.2009 10:43
**zapomínat Insula 29.6.2009 10:51
***Re: zapomínat Lída+2 29.6.2009 10:55
***Re: zapomínat Lída+2 29.6.2009 10:58
****Re: zapomínat Rapiti 29.6.2009 11:2
*****Re: zapomínat Lída+2 29.6.2009 11:5
******Re: zapomínat Hanka 29.6.2009 11:30
****Re: zapomínat Insula 29.6.2009 11:27
**Re: ach jo.. Lída+2 29.6.2009 10:54
***Re: ach jo.. Ráchel, 3 děti 2.7.2009 22:51
*No comment... Katka,kluci 6 a 10 29.6.2009 11:5
**Re: No comment... Lída+2 29.6.2009 11:12
**Re: No comment... Lída+2 29.6.2009 11:14
***Re: No comment... Dakvet 29.6.2009 11:37
**Ťukám si na čelo, amy 29.6.2009 11:45
***Re: Ťukám si na čelo, Kádik 29.6.2009 12:4
****Re: Ťukám si na čelo, Klára + batole 29.6.2009 22:2
***Re: Ťukám si na čelo, hanadam 29.6.2009 12:29
****Re: Ťukám si na čelo, amy 29.6.2009 13:31
*****Re: Ťukám si na čelo, hanadam 29.6.2009 14:2
***Re: Ťukám si na čelo, Lída+2 29.6.2009 12:31
****Re: Ťukám si na čelo, hanadam 29.6.2009 12:37
*****Ukoly na prazdniny Petra, Cina 29.6.2009 12:44
****Re: Ťukám si na čelo, amy 29.6.2009 13:40
***Re: Ťukám si na čelo, Bohunka, 3 děti 30.6.2009 8:42
*Re: ach jo.. Dani.K, K 05, P 09 29.6.2009 12:36
*to je síla Martina,chlapeček03,holčička99 29.6.2009 12:42
**Re: to je síla Lída+2 29.6.2009 13:10
***TV Insula 29.6.2009 19:6
*Re: ach jo.. la estrella 29.6.2009 13:33
*Re: ach jo.. Xantipa. 30.6.2009 12:12
*Re: ach jo.. Ráchel, 3 děti 2.7.2009 22:49
*Re: ach jo.. ivetis 5.7.2009 14:53
proč to děláte vy? martina 29.6.2009 13:40
*Re: proč to děláte vy? Katka,kluci 6 a 10 29.6.2009 14:17
**Re: proč to děláte vy? Helena, tři dospělé děti 29.6.2009 14:27
**Re: proč to děláte vy? Lída,3 kluci a holka 29.6.2009 14:29
**Re: proč to děláte vy? martina 29.6.2009 14:36
***Re: proč to děláte vy? Petra 30.6.2009 9:18
****Re: proč to děláte vy? Helena, tři dospělé děti 1.7.2009 12:9
*****Re: proč to děláte vy? Insula 12.7.2009 20:34
**Re: proč to děláte vy? Ráchel, 3 děti 3.7.2009 7:31
***Re: proč to děláte vy? JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 3.7.2009 8:36
***Re: proč to děláte vy? Líza 3.7.2009 11:37
*Re: proč to děláte vy? Hanka 29.6.2009 14:37
**Re: proč to děláte vy? Ráchel, 3 děti 3.7.2009 7:32
*Re: proč to děláte vy? Martina,chlapeček03,holčička99 29.6.2009 14:42
**Re: proč to děláte vy? martina 29.6.2009 14:55
***Re: proč to děláte vy? Verča 29.6.2009 15:7
***Re: proč to děláte vy? Verča 29.6.2009 15:7
***Re: proč to děláte vy? Hanka 29.6.2009 15:8
****Re: proč to děláte vy? martina 29.6.2009 15:44
*****Re: proč to děláte vy? Bára a Naty 30.6.2009 23:4
*****Re: proč to děláte vy? Ráchel, 3 děti 3.7.2009 7:34
***Mám oboje a je to rozdíl Kačislava 29.6.2009 15:16
***Re: proč to děláte vy? Martina,chlapeček03,holčička99 29.6.2009 15:23
**Re: proč to děláte vy? Lída,3 kluci a holka 29.6.2009 16:50
***Re: proč to děláte vy? Martina,chlapeček03,holčička99 29.6.2009 17:29
****Re: proč to děláte vy? Martina,chlapeček03,holčička99 29.6.2009 17:30
*****Re: proč to děláte vy? martina 29.6.2009 18:16
******Re: proč to děláte vy? Hanka 29.6.2009 18:19
*******Re: proč to děláte vy? martina 29.6.2009 18:21
********Re: proč to děláte vy? Hanka 29.6.2009 18:31
*********Re: proč to děláte vy? martina 29.6.2009 18:58
**********Re: proč to děláte v... ...neviditelná... 29.6.2009 22:7
**********Re: proč to děláte v... Rapiti 29.6.2009 22:24
***********Re: proč to děláte... martina 29.6.2009 22:48
************Re: proč to dělá... ...neviditelná... 29.6.2009 23:9
************Re: proč to dělá... ...neviditelná... 29.6.2009 23:16
************Re: proč to dělá... Yuki 00,03,07 29.6.2009 23:30
************Re: proč to dělá... 10.5Libik12 29.6.2009 23:56
*************Re: proč to dě... Rapiti 30.6.2009 7:38
************Re: proč to dělá... Lída+2 30.6.2009 6:49
*************Re: proč to dě... martina 30.6.2009 7:47
**************Re: proč to ... Lída+2 30.6.2009 8:17
**************Re: proč to ... Verča 30.6.2009 8:20
**************Re: proč to ... Hanka 30.6.2009 8:24
**************Re: proč to ... ...neviditelná... 30.6.2009 10:50
***************Re: proč t... martina 30.6.2009 13:32
****************Re: proč... Verča 30.6.2009 14:34
****************Re: proč... ...neviditelná... 30.6.2009 14:34
*****************Re: pr... marketa 30.6.2009 15:53
******************Re: p... Verča 30.6.2009 16:2
*******************Re: p... marketa 30.6.2009 16:10
*********Re: proč to děláte vy? Lída,3 kluci a holka 30.6.2009 13:57
********Re: proč to děláte vy? Markéta, syn 7l. a miminko 29.6.2009 21:18
********Re: proč to děláte vy? Sowka 29.6.2009 23:7
*Re: proč to děláte vy? Lída+2 29.6.2009 16:2
*Re: proč to děláte vy? iveta 3 děti 29.6.2009 18:19
Asi jsem mimo... gajka111 29.6.2009 15:14
*Re: Asi jsem mimo... Líza 29.6.2009 15:19
**Re: Asi jsem mimo... gajka111 29.6.2009 15:26
***Re: Asi jsem mimo... Líza 29.6.2009 15:42
***Re: Asi jsem mimo... .Žaba 29.6.2009 15:59
****Re: Asi jsem mimo... Winky 30.6.2009 0:46
*Re: Asi jsem mimo... Hanka 29.6.2009 15:24
**Re: Asi jsem mimo... Lída+2 29.6.2009 16:30
***Re: Asi jsem mimo... Hanka 29.6.2009 17:44
*Re: Asi jsem mimo... Tulka 29.6.2009 15:30
**Re: Asi jsem mimo... Hanka 29.6.2009 15:39
*Re: Asi jsem mimo... Lída+2 29.6.2009 16:17
**Re: Asi jsem mimo... Mlanka, NK 09/05, LA 01/10 29.6.2009 16:55
**Re: Asi jsem mimo... Lída. 30.6.2009 1:50
***Re: Asi jsem mimo... Lída+2 30.6.2009 6:52
*Re: Asi jsem mimo... iveta 3 děti 29.6.2009 18:32
**Re: Asi jsem mimo... gajka111 30.6.2009 8:26
pomoc!!!! lucie+kb+kr 29.6.2009 18:28
*Re: pomoc!!!! martina 29.6.2009 19:5
Sotva začaly prázdniny Lizzie 29.6.2009 23:2
*Re: Sotva začaly prázdniny ...neviditelná... 29.6.2009 23:4
**Re: Sotva začaly prázdniny Lizzie 29.6.2009 23:6
***Re: Sotva začaly prázdniny Danca,2 kluci 30.6.2009 8:3
Bezesporu potřebují odpočinek Mishaczek+Tygříci 07+Daník 10 30.6.2009 7:47
*Re: Bezesporu potřebují odpočinek kajkule+2 kousky 30.6.2009 19:50




Článek se vztahuje k období asi

Podobné články


Další od autora PhDr. Kramulová Daniela >>


Vyhledávání článků podle věku

Seriály

(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.