Re: Jaké máte výhrady k současnému základnímu vzdělání?
Dítě školou povinné ještě nemám, ale učím, takže pohled "zpoza katedry"
1) Tím, že každá škola má vlastní vzdělávací program, je prakticky nemožné snadno přejít na jinou školu. Dost problémů dětem dělalo už to, když přecházely ze školy, kde měli jiné učebnice než my. V přírodopise to až tak nevadí, ale např. v cizím jazyce je to dost problém. A to teď je horší o to, že se může leccos hodně přeházet, vynechat, prostě děti z různých škol jsou úplně "jinde".
2) Pořád se do nich cpe hrozně moc podrobností a podstatné uniká. Např. proč by se měli ve vlastivědě ve 4. třídě učit dost podrobně dějiny našich zemí, když dějepis pak stejně mají od 6. třídy znovu.
V češtině je nesmyslný důraz na literaturu. Takže žáci znají díla Steinbecka, ale nedokážou formulovat vlastní myšlenku, některým dělá problém číst s porozuměním.
Proč vlastně mají všichni maturovat z literatury? Když už, tak aspoň jen z české, když tedy maturují z českého jazyka.
3) "Hon na nové metody" - slovo dril je ve školství považováno za téměř "sprosté". Ale sami víme, že násobilku sice můžeme dětem názorně ukázat, jak se vlastně opakovaně sčítá, jenže do hlavičky si ji prostě jinak než drilem prostě nenacpou. Takže "nové" metody za každou cenu jsou spíš mínus než přínos. (Ale v odůvodněných případech je samozřejmě vítám).
4) Financování "na žáka" - školy jsou nuceny často fungovat spíš ve prospěch financí než žáků - dělají ústupky z kvality, protože finance přidělované na žáka nestačí (obzvlášť na malých)
Odpovědět