3.4.2011 9:30:08 Grainne
Re: Záškoláctví
Pawllo, ono někdy to varování nezabírá hned napoprvé, dělat jen to, co mně baví je pro člověka přirozené, nepřirozené je naopak dělat něco jiného, jen my jsme tak zmasírovaní, že si myslíme, že to tak není.
Do určitého věku si jedinec tohle vědomí zachovává, jenomže skoro běda těm, kdo si ho zachovají po celý život - něco bych o tom mohla psát.
Nemá smysl hledat v tom nějaké ideály a hodnoty, většina z nás vytváří v první řadě prospěch někomu jinému a možná z toho něco ukápne i pro něj. Někomu víc, někomu míň.
My chceme, aby naši potomci dosáhli stavu, kdy jim bude víc kapat, chtělo by se mi napsat, že je to přirozené, ale ve skutečnosti není.
Školství taky není zdarma, ti, kterým kape i ti, kterým přímo teče, platí daně a stát s nimi nakládá, navíc většinu těch žáčků - školáčků nakonec dokopeme k tomu, aby se stali řádnými daňovými polatníky a poctivě vrátili do společné kapsičky.
Já nemám ráda takový ten idealismus okolo povinností. Je to opravdu odporná a blbá činnost, málokdo si může dělat, co by chtěl, málokdo z práce cítí skutečné uspokojení, takže ten idealistický povyk mi připadá nemístný.
Taky jsem své broučky nakonec dokopala k užitečnosti, vybrali si standardní způsob života, takže ani určitý stupeň tolerance tomu nebrání.
Děti prostě nejsou naše poslušné loutky, občas vyjadřují protest proti všemu a proti všem a my musíme použít kopanec do zadnice, taky jsem ho použila, samozřejmě, ale nedělám si iluze, že by to bylo jen a výhradně v jejich prospěch a pro jejich dobro.
Spíš pro to, aby měli možnost si tu cestu vybírat. Kdyby projevili touhu jít s motorovou pilou, nebo koněm pracovat do lesa, asi jim koupím motorovku, nebo koně a běžte šťastní spánembohem, ale nějak mnohem víc nevěděli, co sami se sebou, než co jiného.
Odpovědět