29.6.2012 6:47:54 Hal2
Re: Rozdělení dětí na základě testů
Ma, nevím, mám naprosto opačnou zkušenost a vůbec si nemyslím, že stejná inteligenční skupina je stejně sourodá i co se týká hodnotových žebříčků, názorově a morálně. Přece názory a hodnoty člověk nevytváří na základě výše IQ, to by svět byl hodně jednoduchý. Navíc valná většina lidí má ve výsledku podobné IQ, těch, co vybočují ať už do plusu nebo mínusu, tak aby to mělo šanci doopravdy člověka omezovat - nebo právě naopak posouvat do jiných sfér, těch je menšina.
Přijde mi pochopitelné, že např. VŠ biolog, který vědecky pracuje a práce je jeho koníček, těžko bude tenhle zájem sdílet s uklízečkou, ať už jakkoli inteligentní nebo neinteligentní. Na druhé straně, o tomhle život primárně není.
Navíc školní výsledky na ZŠ podle mě nijak výrazně o výši inteligence nevypovídají. Nemám ráda dělení na lepší a horší, ono to podle mě tak v praxi často vůbec není.
Já myslím, že právě takovéhle nálepkování, ať už na základě rozřazovacích testů nebo i jiných principů dává zbytečně dětem předem najevo, co se od něj čeká. Dělá to černobílý svět.
A většina dětí v tomhle věku ještě vnější hodnocení vůči sobě přejímá do svých vlastních názorů. I nadané dítě pak může časem přijmout roli, která neodpovídá jeho schopnostem. Naopak snaživé dítě, co se rádo zavděčí může mít problém, protože očekávání jsou vyšší než ono časem unese.
V tomhle konkrétním případě podle mě selhala škola jako instituce, ty testy samozřejmě proběhnout mohly, dělení dětí podle schopností pro výuku může být taky plus, ale ten způsob podání, ten je těžce mínusový. Myslím, že děti měly dostat prostor projevit svůj názor a přinést svoje argumenty. Podle mě dostaly pořádnou ťafku a jejich reakci se ani trochu nedivím.
Odpovědět