7.6.2014 16:01:36 Pavla
Re: Dotaz - prosba o radu
Dobrý den. Jsou to dva řádky že -
první řádek - první modré kolečko, šipka vlevo (tedy zpět neboli proti směru čtení), nad šipkou čtyřka; pak bílé kolečko, od něj šipka vpravo (tedy vpřed, po směru čtení), následuje druhé modré kolečko.
Hadi jsou zkráceným záznamem krokování. Tento řádek říká: postav se na první modré kolečko (nevíme ještě, které číslo na krokovacím pásu to je), pak udělej čtyři kroky dozadu (na bílé kolečko), pak čtyři kroky dopředu (na druhé modré kolečko)
Druhý řádek říká, co musí platit pro čísla v modrých kolečkách: jejich součet musí být roven 14.
Dejme tomu, že dítě zkusí rozklad 4 + 10 = 14. Dosadí čísla 4 a 10 do horního řádku:
4 - 4 = bílé; bílé + 4 = 10. Vidí, že to není pravda - bílé kolečko vychází nula a když k nule přičte 4, vyjdou 4, nikoli 10.
Tak zkusí jiný rozklad, třeba 6 + 8 = 14. Dosazení pak vypadá takto:
6 - 4 = bílé; bílé + 4 = 8. Ani to není pravda - bílé kolečko teď vychází dva a když ke dvěma přičte 4, dostane 6, nikoli 8. Ale je to blízko! Od šesti k osmi je blízko, předtím byl rozpor mezi čtyřkou a desítkou!
Tak zkusí 7 + 7 = 14 Dosazení vypadá takto:
7 - 4 = bílé; bílé + 4 = 7. Sláva, to vyšlo!!
To "Ale je to blízko!" jsem vložila záměrně, abych upozornila na postřeh dítěte, který se jednoho dne začne dostavovat a posouvat ho od pouhé náhodné střelby nazdařbůh k sofistikovanějšímu používání metody pokus-omyl. Časem si začne přibližování k výsledku všímat záměrně, začne si své pokusy organizovat. To už je matematické chování.
"Sláva, to vyšlo" jsem též vložila záměrně. Námaha dítěte je odměněna, má radost. Půjde do toho znovu. Bude chtít podobný zážitek opakovat. Bude mít potřebu zabývat se matematikou.
Pavla
Odpovědět