10.6.2014 20:50:51 Karel
Re: Matematika podle Hejného
S okolím prof. Hejného jsem se setkal na matematických olympiádách a seminářích (korespondenční soutěže) během střední školy. Moji slovenští kamarádi z toho byli nadšení, chodili do kroužku, který postupoval podle jeho metodiky.
Nicméně teď mám dítko na hranici dyskalkulie na 2. stupni. A jediný způsob jak se mu v M oblasti rozsvítí, je že zopakujeme několik dní po sobě tentýž příklad, tutéž konstrukci a napřed se (s nechutí a odporem) naučí psát zápis konstrukce bez porozumění elementům (podobně má mustr na různé typy rovnic) a teprve po 10. začne pomalu chápat, proč děláme kružnici, rovnoběžku...
Analytika, rozklad úlohy - žádná. Algoritmizace - velmi slabé. Ale zase se umí podívat na kytku, vzít akvarel a velmi pěkně ji namalovat. (Ale výtvarnice být nechce... Radši chce dřít aby se dostala na G, nebo lyceum... Chce časem na humánní nebo veterinární medicínu...)
Ale zpět k Hejnému. Neumím si představit, že by hrou dokázali dítě, které obtížně vztah pojmu kolmý a pravý úhel, něco naučit. To se potřebuje naučit dobře rýsovat, počítat dobře na kalkulačce i s prioritou operací, atd. Pochopit aspoň Pythagorovu větu
(PPP nám dyskalkulii nedala za a) proto, že nevím co psycholožka zvládne na analýze M úloh, za b) proto, že léta dřeme, abychom se udrželi, za c) proto, že ve škole to nechápe půlka dětí a tak škola píše písemky jen z aktuálních vzorů příkladů a to nadrilujeme..., takže 2-, někdy 2+)
Odpovědět