tisk-hlavicka

Další "objevení Ameriky" ve výuce čtení?

22.4.2008 Barbara Čechová Rodina a škola 72 názorů

V Hamburku testují novou metodu výuky čtení. První odezvy slibují převrat dosavadní praxe.

Výsledky ve školách

Nové „zázračné“ metody ve výuce čtení se objevují poměrně často. Jak úspěšná bude tato? „Děti se učí dvakrát rychleji a jsou opravdu motivovány,“ slibuje kniha. Co na to říkají učitelé, kteří metodu testují v praxi? Hamburská základní škola pro děti s řečovými potížemi byla vybrána jako místo testování této metody. Učitelé si zde především pochvalují, že metoda je strukturovaná a velmi jasná i pro děti. Ze začátku se pedagogové domnívali, že ustavičné opakování téhož písmene bude pro děti nudné, ale v praxi se jim potvrdil opak. Děti jsou nadšené, že samy něco zvládají, a jsou vždy zvědavé,

Téměř sto padesát nositelů Nobelovy ceny publikovalo před svým oceněním v německém nakladatelství Springer Medizin. Proto mívají zdejší knihy v akademických kruzích velkou váhu. Springer Medizin se snaží vydávat tituly, které nabourávají dnešní vidění světa a otevírají nové cesty. V tomto nakladatelství pod vedením Joachima Cocha v únoru tohoto roku vyšly výsledky projektu „Jak učit číst a psát“.

Pokud mají autoři pravdu, pak dosavadní tradiční způsoby výuky čtení a psaní jsou naprosto nevhodné a je třeba je změnit. V knize kritizují oblíbené metody učitelů, jako například spojování slov s obrázky nebo stavění písmen k sobě, aniž by tvořila smysluplný celek. „To jsou všechno metody, které učitelům seberou spoustu času, a výsledek je přitom velmi nejistý,“ tvrdí autoři. Zrovna tak způsob, kdy se děti učí písmenka podle začínajících písmen ve slově („A jako auto“, „B jako balon“), považují autoři za nevhodný. U slov, která se v němčině vyslovují odlišně, než se píšou, může tato metoda udělat v dětských hlavách velký zmatek (jako například Kwatsch vs. Quatsch).

Soustředění na jedno pole

Nová metoda představovaná autory je postavená na drilu, který je ovšem žákům podán přijatelným, dokonce zábavným způsobem. Autoři pro metodu vytvořili pracovní listy, na kterých jsou v řádcích napsána jednotlivá písmena. Od začátku se žáci učí znějící „a“ přidělovat k písmenu A a tento postup automatizovat. Na prvním pracovním listě je proto hned dvanáctkrát napsáno A. Mezi jednotlivými „áčky“ jsou barevné plochy, jež umožňují dítěti odpočinek a podle autorů také podporují ukládání nových poznatků do paměti. Dítě k pracovnímu listu dostane šablony, které si postupně k jednotlivým okénkům přikládá. Pokaždé tak vidí jen jednu část, na niž se může plně soustředit. Šablonu může posunout teprve tehdy, když okénko zvládne. Pojmenovává buď barvu, nebo písmeno. Každý list se trénuje tak dlouho, dokud dítě neovládá všechna okna plynně a snadno. Další zásadou metody je, že se děti učí nejdříve velká písmena. Teprve když je všechna umí, postupují dále. Poté stejně jako písmena - tj. metodou přesouvání rámečků - cvičí i slabiky a spojování písma až do prvních slov. Na jednom pracovním listu najdeme například pouze slabiku MA, na druhém AM a na třetím propojení co objeví v dalším okénku, a tolik jim nevadí, že jsou písmena stále totožná. Učitelé naučili s pracovními listy pracovat i žáky ve dvojicích. Jedno dítě si posouvá šablonku a čte písmena, případně jmenuje barvy, a druhé je kontroluje. Výhodou pak je, že každé dítě může postupovat svým vlastním tempem. „Pracovní materiály jsou zpracovány tak, že si po jejich projití můžeme být jisti, že děti písmena skutečně ovládají,“ shrnují své zkušenosti tamější učitelé.

Text byl inspirován článkem Jedes kind kann lesen ve Focus Schule, 02/2008

Názory k článku (72 názorů)
Dovolím si trošku odbočit katka+katka 22.4.2008 9:0
*Re: Dovolím si trošku odbočit Lída+2 22.4.2008 9:7
**Re: Dovolím si trošku odbočit katka+katka 22.4.2008 9:13
***Ema mele maso :-)) kveta19 22.4.2008 13:26
****Re: Ema mele maso :-)) Ifka... 26.4.2008 16:16
***Re: Dovolím si trošku odbočit JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 4.5.2008 12:48
**Re: Dovolím si trošku odbočit Ifka... 26.4.2008 16:26
***Re: Příklad uzápisu Ifka... 26.4.2008 16:38
****Re: Příklad uzápisu katka+katka 27.4.2008 9:6
***Re: Jenže ve škole nejde jen o uče... Iris 30.4.2008 13:22
****Re: Zdravé sebevědomí Ifka... 30.4.2008 18:35
*****Sebedůvěra vs. nejistota skrýv... Iris 1.5.2008 15:59
******Re: Dotazy na Iris od Ifky Ifka... 3.5.2008 21:50
*******Opověď Ifce Iris 4.5.2008 10:3
********Re: můj názor Ifka P. 4.5.2008 23:20
*********Re: můj názor Iris 5.5.2008 14:7
**********Re: můj názor Dana 5.5.2008 15:18
***********Re: můj názor Ifka P. 6.5.2008 21:16
*****Re: Zdravé sebevědomí Myss 2.5.2008 9:28
******Re: Zdravé sebevědomí Myss 2.5.2008 9:30
******:) souhlas Iris 3.5.2008 11:11
****Re: Jenže ve škole nejde jen o u... Dana 3.5.2008 14:12
*****Re: Jenže ve škole nejde jen o... Dana 3.5.2008 14:20
*****Re: Jenže ve škole nejde jen o... Iris 6.5.2008 22:19
******Re: Jenže ve škole nejde jen... Dana 7.5.2008 13:18
*Re: Dovolím si trošku odbočit japete 22.4.2008 9:59
*Re: Dovolím si trošku odbočit Lída,3 kluci a holka 22.4.2008 11:19
**Re: Dovolím si trošku odbočit katka+katka 23.4.2008 17:3
*Re: Dovolím si trošku odbočit Hryzalka, 2 myši 22.4.2008 11:33
**Re: Vhodná technika nácviku čtení Iris 22.4.2008 11:51
***Re: Vhodná technika nácviku čtení olsche 22.4.2008 13:10
***Re: Vhodná technika nácviku čtení komba 22.4.2008 16:50
***Re: Vhodná technika nácviku čtení MSMT CR 28.6.2008 2:17
**Re: Dovolím si trošku odbočit katka+katka 22.4.2008 11:59
*Re: Dovolím si trošku odbočit olsche 22.4.2008 13:18
*Re: Dovolím si trošku odbočit Dream 22.4.2008 15:59
*Re: Dovolím si trošku odbočit gajdoška 28.4.2008 12:22
Nejistý výsledek? Markéta, syn 6 l. 22.4.2008 9:16
*Re: Nejistý výsledek? Lída+2 22.4.2008 10:36
**Re: Nejistý výsledek? Markéta, syn 6 l. 22.4.2008 11:16
*Re: Nejistý výsledek? Lída+2 22.4.2008 15:17
*Re: Nejistý výsledek? Marci 23.4.2008 14:12
výuka čtení Ivana 22.4.2008 9:28
*Re: výuka čtení Mlada 22.4.2008 9:43
**Re: výuka čtení Markéta, syn 6 l. 22.4.2008 9:49
***Re: výuka čtení Vlastivila, 3 zlobidla 22.4.2008 14:0
****Re: výuka čtení Míša, Junior *97, Beruška*2006 30.4.2008 16:45
*****Re: výuka čtení Ifka... 3.5.2008 22:6
**Re: výuka čtení Lucie (+3 zlatíčka) 22.4.2008 9:55
**Re: výuka čtení Lída+2 22.4.2008 10:41
***Re: výuka čtení 1.3Magráta13 22.4.2008 11:31
****Re: výuka čtení luthienka 22.4.2008 11:46
***Re: výuka čtení Mlada 22.4.2008 11:39
*Re: výuka čtení Lorina 22.4.2008 12:29
**Re: výuka čtení Tonulka, Alžbětka 12/06 22.4.2008 12:48
*Re: výuka čtení Tonulka, Alžbětka 12/06 22.4.2008 13:19
*asi ne pro všechny Janusina 22.4.2008 13:28
*Re: výuka čtení Dream 22.4.2008 16:7
**Re: výuka čtení Sylvie 22.4.2008 18:8
*Re: výuka čtení pozorovatel ze zahranici 27.6.2008 4:9
a co starší děti, které hůře čtou Ovina 22.4.2008 11:46
*Re: a co starší děti, které hůře čtou Mlada 22.4.2008 11:56
**Re: a co starší děti, které hůře čto... Ovina 22.4.2008 13:1
***Re: a co starší děti, které hůře č... luthienka 22.4.2008 17:18
*Re: a co starší děti, které hůře čtou Lída+2 22.4.2008 13:16
*Re: a co starší děti, které hůře čtou zuzkasim 22.4.2008 15:0
**Re: a co starší děti, které hůře čto... Ovina 22.4.2008 18:31
***Re: a co starší děti, které hůře č... narma 27.4.2008 14:25
*Re: a co starší děti, které hůře čtou Lucka, 2 děti 22.4.2008 20:44
*Re: a co starší děti, které hůře čtou pozorovatel ze zahranici 27.6.2008 4:5
:-) zuzkasim 22.4.2008 14:51
první třída ?? mandlina,3kluci 27.4.2008 14:45




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.