22.4.2008 9:49:29 Markéta, syn 6 l.
Re: výuka čtení
Protože jsem nevěděla, co je to genetická metoda, cituji zde ze zdroje "ZŠ Pšovka". Pokud by to fungovalo, jak je popisováno, bylo by to úžasné - za tři a půl měsíce se všechny děti naučí číst!
"V čem spočívá metoda, kterou se děti učí číst ?
Genetická metoda vychází od zápisu myšlenek dětem známých, a to zkratkami slov i obrázky. Dítě se setkává v dnešní době s tištěným písmem téměř na každé kroku. Není tedy divu, že se samo začne přirozenou cestou vyptávat na jednoduchá písmena hůlkového tvaru. Hůlkové písmo je pro dítě již v předškolním věku velmi zajímavé, dokáže je napodobit.Proč toho tedy nevyužít i ve škole ?
Technika , která zrychluje čtení, je metoda globální. Vychází od myšlenky vyjádřené slovem nebo větou. Je založena na skladu a rozkladu slov ( analýze a syntéze slov).
Téměř každé šestileté dítě, které přichází do školy, se umí podepsat hůlkovým písmem, a právě toho učebnice zpočátku využívá. V prvních týdnech se žáci seznamují s velkou tiskací abecedou , učí se podepsat křestním jménem, poznávají další písmena na podpisech svých kamarádů, sourozenců, rodičů. Nutné je fonematické sluchové vnímání, hláskový sklad a rozklad slov. Žáci brzy zapisují jednoduchá slova. ( typu MÁMA, PAPÍR, BOTA, PEPA…)
Čítanka má za úkol naučit nejen všechna písmena velké tiskací abecedy, což je také podmínkou, rovněž má děti naučit číst krátké pohádky tak, aby si osvojily základy čtení. Žáci si to, co přečtou, zapíší, protože psaní podporuje silně čtení, žáci se naučí dobře číst, rychleji si zapamatují písmena a tím získávají průpravu i pro psaní.
Ke konci listopadu ( záleží na složení třídy) děti přechází ke čtení textu tištěného kompletní abecedou, tvořenou malými i velkými písmeny. V období kolem Vánoc všechny děti čtou jakýkoliv text, určený této věkové kategorii. Neopomíjí se také čtení s porozuměním, které je využito hlavně ve druhém pololetí.
Nácvik psaní probíhá obdobně. Do listopadu děti provádí kresebné a uvolňovací cviky, píší hůlkovým písmem. První písmena psací abecedy žáci poznávají v době, kdy umí kompletně všechna písmena tiskací abecedy. Je dokázáno, že děti postupují v psaní rychleji."
Odpovědět