4.5.2008 23:20:26 Ifka P.
Iris,
já to sebevědomí u zápisu mít musím, praxe taky dělá svoje. Nedovedu si představit, jak jinak než tradičně by měl zápis probíhat. Že by u každého dítěte měl sedět psycholog a pediatr a měly by se dělat rozsáhlé objektivní testy, aby byla jistota? Tu jistotu vám nikdo nedá. Test školní zralosti se dělá v poradnách právě v případech, kdy zralost není jasná. Posudky od psychologa a pediatra by měly být rozhodující. Zápis bych přirovnala k takovému všeobecnému testu osobnosti. Veřejnost jeho intelektuální tránku přeceňuje, ale sociální a fyzickou zralost také obsahuje.
K rozvíjení dítěte: je spousta dětí, které podnětné rodinné prostředí nemají. Např. jsem měla jednu dívku v 1.třídě, měla odklad (kvůli řeči), přesto neuměla správně vyslovit asi třetinu abecedy, rodiče s ní podle rad logopedky necvičili, do školky vůbec nechodila, neuměla zpívat... Ve škole začala dělat velké pokroky.
Nyní k dětem, které tráví čas ve školce až do odpoledne: matky musí pracovat, ale zaměstnavatel jim časově nevyjde vstříc, jinou práci neseženou. Na druhou stranu - ve školkách jsou zkušené učitelky, dětský kolektiv, tak bych neřekla, že by tam děti strádaly. Ano, může se jim stýskat po rodičích, ale když jiná možnost není...
Jinak z tvého psaní cítím, že se dětem hodně věnuješ (kéž by se něktří rodiče věnovali svým potomkům aspoň z poloviny co ty), děti máš šikovné. Vzpomněla jsem si na jednoho chlapce, který před nástupem do školy plynně četl, psal tiskacím písmem (chtěl se učit i psací, v tom ho matka brzdila), chodil na AJ, počítal i se zápornými čísly...Rodiče ho dali do školy o rok dřív (narodil se na podzim), samozřejmě po vyšetření u psychologa a pediatra, "neprodlužovali mu dětství", pochopili, že ho školka nudí, že se chce stále něco nového dozvídat. Dnes exceluje na gymnáziu. Nejen odklady, i dřívější nástupy jsou možné. Dokonce lze i během škol. docházky "přeskočit ročník".
Možná to vyznívá tak, že bych všechny děti hned naháněla do školy. Opakuji, souhlasím s odklady, ale musí být opodstatněné.
