Re: Známkování vs. slovní hodnocení - ano nebo ne?
Jsem současně máma školních dětí i úča.
Známkování je zastaralé, demotivující pro děti i pro učitele, na sebelépe fungující učební proces funguje jako jed.
Slovní hodnocení je tisíckrát lepší a pro moderní školu jediné možné, JENŽE není jedno kdo a jak to slovní hodnocení dělá.
Moje zkušenost je, že většina učitelů to neumí ani jim nedochází princip proč a jak ho dělat.
Slovní hodnocení je u nás už možné dávat a některé školy to dělají, ale je to potěmkin a výsměch všem zúčastněným, protože naše slovní hodnocená musí být takové, aby šlo ZPĚTNĚ PŘEVÉST NA ZNÁMKU! Tím jeho smysl mizí, zůstane jen byrokratická forma. Věšinou se to ve školách praktikuje tak, že se vymyslí příslušný počet frází odpovídající jedničce, dvojce atd. a ty bláboly se pak tisknou dětem a vysvědčení, nebo je učitelé dokonce opisují do žákajd.
To ale není slovní hodnocení.
Zrovna tak není slovní hodnocení psaníčko typu: "Franto, jsi moc prima kluk, vždycky umíš ostatní rozesmát a nezkazíš žádnou legraci...atdblablabla..", což se také často děje.
Slovní honocení musí psát někdo, kdo dítě dobře zná, během delší doby ho pozoruje a přemýšlí o něm, což také není ve škole úplně běžné, už díky tomu, že znovu učíme ve třicetihlavých třídách, přímá vyučovací povinnost se zvedla a s ní i kvantum byrokratických opruzů, které musí učitelé denně zvládat. A některým se ani nechce se angažovat nad rámec formálního vyplnění papíru. Je to smutné, ale je to tak, on to totiž nikdo neocení a to nemám na mysli peníze. Spíš si zaděláte na problémy.
Celkově je hodnocení v naší současné škole příliš, mělo by se víc učit a míň hodnotit. Učit by měli učitelé a pomocné práce dělat jejich pomocníci, pak by byl prostor požadovat i kvalitní slovní hodnocení.
Nejlépe by podle mě fungovalo slovní hodnocení plus informace o procentuální úspěšnosti v testech.
Odpovědět