18.1.2013 13:42:40 Delete
Re: znovu řeším zapomínání učiva - syn je čtvrťák
Xantipo,
syn má pravděpodobně poruchu pozornosti (bez hyperaktivity) a navíc jsi popsala jednu překážku v učení, tedy že nové učivo vytlačuje staré. Celkově s tím nenaděláš skoro nic, zejména ne v téhle kombinaci.
Synův mozek má prostě nějakou paměťovou kapacitu a aby nedošl k přetížení, tak si "ulevuje" tím, že když přijde nové, tak to staré vypustí.
Porucha pozornosti je o tom, že si mozek navíc neumí úplně odpočinout, je pořád trochu unavený a unaví se výrazně rychleji, je náchylnější nechat se vytrhnout z dřiny k "úlevě"...Tady je šance, že pomůže puberta.
Paměť můžeš zkoušet trénovat, zlepšovat, jsou různé hry a návody, od Kimovky přes trénink jako že si bude týden pamatovat, že má udělat tamto nebo ono...určitě existuje spousta cvičení.
No a v nezávislosti na tom by to chtělo naučit ho cíleně oddělovat důležité od nedůležitého. Jasně, že do školy v určitou chvíli potřebuje všechno. Ale dlouhodobě fakt není třeba umět tu kterou látku z přírodovědy nebo vlastivědy, protože ono se to v té škole ještě několikrát zopakuje, zatímco učivo matiky, češtiny a angličtiny více narůstá než se opakuje staré.
Co se týče třeba násobení, vždyť ono je koneckonců jedno, jestli násobí 325 x 20 pod sebe, zpaměti (325 x 2 a nula za to ) nebo 235 x 10 + 325 x 10....on si nemusí pamatovat všechny způsoby. Tak ať prostě používá ten, co je mu nejbližší. Ono vůbec při manipulaci s čísly existuje často několik způsobů pro totéž a pamatovat si všechny je obrovská zátěž. Cílem je umět problém řešit, ne umět ho řešit mnoha způsoby. Takže trénuj hlavně to, co by na vymýšlení trvalo příliš dlouho a při jeho problémech s koncentrací by to vedlo k problémům (jednoznačně třeba násobilka, i když se dá odvodit, je pro něj důležité umět si rychle vybavit výsledek a nezatěžovat se tím, proč to tak je), ale netrvej na znalosti úplně všeho.
V češtně, pokud není schopen odvodit, jestli "vidím koho čeho nebo vidím koho co", tak natrénujte předložky, které se vážou k určitým pádům (2. pád - bez, z, 3. pád - k, 4. pád - vidím, do, 6. pád - v, o, 7. pád - s, pod). Zdánlivě náročnější, ale jednak je to způsob, jak trénovat paměť, a pak, když uvidí ve větě tu předložku, nemusí projíždět v hlavě 7. pádů, aby zjistil, který to je, což je na čas a tedy i na pozornost náročnější, ale ověří si jen ten jeden a pouze u některých slov bude muset ověřovat všechny.
Takže když pak napíšeš pod sebe v kole, pod kolem, bez kola, vidím kolo, mohl by bez velkého přemýšlení napsat pády....a pak by je mohl už jen ověřit, jestli to tak skutečně je, čímž natrénuje znalost pádových otázek (ale jejich neznalost neovlivní správnost výsledku)....
Navíc budeš trénovat něco trochu jiného a jinak, než to dělají ve škole, a je větší šance, že najde způsob, který mu bude víc sedět. Jestli nemá problém s pochopením, ale zapamatováním, tak ho větší množství informací nezahltí.
Odpovědět