21.2.2013 17:52:38 Mlada
Re: Pletení v 6 třídě
Mimo konkrétní případ. Několik víceméně souvisejících poznámek.
Ruční práce rozvíjejí motoriku, učí trpělivosti, soustředění, prohlubují zručnost. To, že děti dnes chráníme mnoha činností, které dříve byly běžné, jen problémy přidělává. Těmi činnostmi myslím věci celkem obyčejné - zametání, utírání nádobí, přebírání rýže, škrábání brambor a zeleniny u těch nejmenších, u starších šití, háčkování, pletení, drhání a další. Jasně že ne všichni, ale kolik z těch činností dnes děti běžně nedělají, protože jsou malé, mají čas, jen ať si hrají /a pak neumějí vzít škrabku do ruky) a kolik proto, že se to už nedělá, není to třeba, nebaví ho to.
To že někdo v budoucnu nebude plést, neznamená, že si to nemůže ve škole vyzkoušet. Oni se kluci nezdají, ale mnohdy je to zaujme. To je stejné jako u mnoha dalších věcí. Proto je to základní škola, děti se tu mají seznámit se základy mnoha dispicplín.
Vezmu si teď za příklad Finsko - ve výsledcích vzdělávání na předních místech žebříčků. Pracovní vyučování a ruční práce jsou tam naprosto běžnou součástí osnov - kolegyně dokonce tvrdí, že těmito činnostmi tam děti ve škole tráví více času, než výukou informatiky. Dokonce tam i ty stavy mají. Pravděpodobně mají zkušenost, že jsou tyto činnosti při výuce užitečné.
Odpovědět