tisk-hlavicka

Proč děti lžou

7.5.2007 Zdeňka Michalová Rodina a škola 60 názorů

Proč děti lžou? Jak se postavit k situaci, když zjistíme, že nám dítě lhalo?

Friedrich Nietzsche kdysi napsal: „Kdo má dobrý důvod vylhat se z reality? Ten, komu realita přináší smutek, a přitom sám svým lhaním trpí.“ S Nietzschem můžeme souhlasit: lhaní je psychická obrana před vlastními problémy, které v člověku vyvolávají stud. Stud má své psychologické i fyziologické průvodní jevy: sklopené oči, červenání, stažení svalstva, sklonění hlavy. Tyto projevy způsobuje parasympatikus, který je součástí autonomního nervového systému. Mezi psychologické faktory patří hlavně pocit, že se snižuje naše hodnota a že zasluhujeme odsouzení. Zážitek studu dají dítěti prvně pocítit rodiče. Dítě nemá ze začátku žádný pojem o tom, že „dělá něco špatně“.

LEŽ JE OBRANA PŘED STUDEM

Určité množství studu je ve vývoji dítěte nenahraditelné. Zdravý kojenec se při objevování okolního světa po hlavě vrhá do nebezpečných a neodhadnutelných situací. Nekompromisní rodičovské „ne“, přerušení očního nebo tělesného kontaktu s rodičem - to vše je pak pro dítě důležitou pomocí. Některé děti však stud prožívají příliš často. Například proto, že mají sníženou schopnost zvládání učiva na určitém typu školy nebo jsou velmi citlivé, případně jsou vychovávány v nekompromisním stylu výchovy. Učí se, že svět dospělých je světem, kde je potřeba se stydět. Mají pak dvě možnosti. Buď být dokonale hodné děti - spolupracující a poslušné, které ale zcela potlačují svou přirozenost, nebo následovat své impulzy. Následování vlastních impulzů je problematické, protože při něm zažívají stud a vinu. Tato varianta z hlediska výskytu poruch chování se týká především dětí s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), pro které je typické, že rychleji jednají než přemýšlejí o možném dopadu svého skutku. Lži jako „nic jsem neudělal, jsem nevinný“ jsou pak přirozenou obranou.

Stud obecně souvisí s nízkým sebehodnocením. Lhaní je cestou, jak to kompenzovat: „Jsem větší, lepší, šikovnější, chytřejší, schopnější, než si myslíte, že jsem“. Lhaní je jakousi automatickou obranou před studem a ten vždy znamená strach ze ztráty kontaktu.

CO DĚLAT PROTO, ABY DÍTĚ NELHALO?

Pokud se rodiče a učitelé soustředí pouze na to, aby odhalili a potrestali lhaní dítěte, nelze počítat s tím, že by jejich snaha byla garantována stoprocentním úspěchem. Naopak se může stát, že v centru jejich „péče“ se ocitne opakovaně dlouhodobě ulhané dítě. Pokud se ale budou zajímat o jeho emocionální prožívání a rozvoj, budou se zabývat podkladem oněch lží, co k nim dítě vedlo, se snahou příčinu minimalizovat či zcela odstranit, pak mohou takové chování zcela zastavit.

Dítě musí ze strany dospělých cítit, že je milováno, i když zažívá stud. Pokud tento moment dítě neprožívá a nepociťuje nebo si není láskou blízkých dospělých jisté, selhávají všechny tresty i odměny. Ty se totiž zaměřují jen na změnu chování, nikoli na stud, který je kořenem lhaní. Ve skutečnosti se tak pocity studu jen zesílí. Hlavní důraz je kladen na účast rodiče či učitele, v tom případě se správná technika odstraňující lhaní podle potřeb dítěte dostaví sama od sebe.

U vedení dítěte s tendencemi ke lhaní je třeba si uvědomit, že lhavé chování není příčinou, jen symptomem. Snažit se ho změnit je jako chtít po dítěti se zlomenou nohou při tělesné výchově přeskočit kozu. Náš požadavek prostě nesplní, nebude toho schopno.

Takže rodiče ani u svého „lhavého“ potomka nemění stávající chování, ani ho neučí chování novému. Mění ale vztah, posilují v dítěti vědomí, že nikdy nepřijde o jejich láskyplný kontakt, který je tak potřebný pro jeho další rozvoj. V takovém prostředí se dítě nepotřebuje bránit realitě lhaním, protože z žádné strany nepociťuje ohrožující nebezpečí.

JAK POMOCI DÍTĚTI, U KTERÉHO JE PODKLADEM LHANÍ NEPROSPĚCH VE ŠKOLE

  • Zachovat vždy klid a „chladnou hlavu“.
  • Zamyslet se, jakou roli sehrávám já jako rodič či pedagog v dané situaci, kdy se dítě snaží mne obelhat.
  • Zajistit dítěti ve volném čase takovou činnost, kterou dělá rádo, ze které má radost a je v ní úspěšné. Takováto činnost je kompenzací od učení, kde naopak dítě zažívá pocity neúspěchu a snižuje se jeho sebevědomí.
  • Zajistit pravidelný režim práce a relaxace. Konkrétní učební látku, která dělá dítěti obtíže, se snažme uvádět do kontextu s reálnou situací, s níž se dítě prakticky setkalo a se kterou má zkušenosti.
  • Hovoříme-li s někým o schopnostech dítěte v jeho přítomnosti, buďme velmi opatrní. Dítě nemusí dobře porozumět všem odposlechnutým souvislostem a vyvodí si nereálné závěry pro tzv. dny příští.
  • Nedávat dítěti za vzor úspěšnějšího sourozence či spolužáka - posílí to negativní vztahy ve skupině, rodině.
  • Nestanovovat dítěti nereálné cíle, které vzhledem k svým schopnostem nemůže dosáhnout.
  • Podporovat průběžně sebedůvěru dítěte, oceňovat i v našich očích malé úspěchy, ale opravdově, ne pouze mechanicky, bez zájmu - dítě bychom odradili.
  • Snažme se přesvědčit sami sebe, že dítě své obtíže zminimalizuje či překoná. Zbavit se svých pochybností vůči němu. Pokud dítě z nás vycítí plnou důvěru ve vlastní osobu, získá ji i samo vůči sobě.
  • Pomoct dítěti najít ty správné techniky učení odpovídající jeho stylu.
  • Neomezovat nepřiměřeně širší sociální kontakty dítěte s kamarády a vrstevníky z důvodu, že se musí učit - pro svůj zdárný vývoj jejich přátelství potřebuje. Budeme-li dítěti přikazovat, s kým se smí a s kým se nesmí kamarádit, zesílíme napětí mezi jeho přirozeným přáním a obavami z názoru rodičů, učitelů.

Názory k článku (60 názorů)
náš syn lže vědomě Lorina 7.5.2007 15:11
*Re: náš syn lže vědomě caira (Vojta1/03,Mates11/04) 8.5.2007 11:23
*Re: náš syn lže vědomě štěpánka 8.5.2007 13:48
**Re: náš syn lže vědomě caira (Vojta1/03,Mates11/04) 8.5.2007 19:48
***Re: náš syn lže vědomě Lorina 9.5.2007 7:40
****Re: náš syn lže vědomě Lorina 9.5.2007 7:41
****Uhodila jsi hřebíček na hlavičku Reya 11.5.2007 8:56
*****Re: Uhodila jsi hřebíček na hl... xyz 27.5.2007 2:58
Lhaní a podvody... Mecháček 7.5.2007 15:13
*Re: Lhaní a podvody... Blanče 8.5.2007 18:56
**Re: Lhaní a podvody... Toranoko 9.5.2007 15:55
***Re: Lhaní a podvody... Mišyčka 13.5.2007 0:7
****Re: Lhaní a podvody... Mirka77,Luky6/05,Míša4.11.07 25.5.2007 12:21
Žakovská Vlaďka 8.5.2007 14:7
*Re: Žakovská štěpánka 8.5.2007 14:21
**Re: Žakovská Vlaďka 8.5.2007 14:38
***Re: Žakovská štěpánka 8.5.2007 14:51
****Re: Žakovská Vlaďka 8.5.2007 14:55
*****Re: Žakovská - puberta :-D caira (Vojta1/03,Mates11/04) 8.5.2007 16:58
*****Re: Žakovská štěpánka 8.5.2007 18:26
******Re: Žakovská V 12.5.2007 9:25
*Re: Co s angličtinou Ivís 10.5.2007 21:32
**Re: Co s angličtinou Vlaďka 11.5.2007 9:10
***Re: Co s angličtinou štěpánka 11.5.2007 20:28
****Re:Dyslexie Ivís 11.5.2007 23:2
*****Re: Re:Dyslexie Vlaďka 12.5.2007 9:20
*****Re: Re:Dyslexie štěpánka 13.5.2007 14:2
******Re: Re:Dyslexie Vlaďka 13.5.2007 19:23
Dceři je 10 a nelže FidoNet 10.5.2007 20:8
*Re: Dceři je 10 a nelže caira (Vojta1/03,Mates11/04) 10.5.2007 20:31
**Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 11.5.2007 18:17
***Re: Dceři je 10 a nelže caira (Vojta1/03,Mates11/04) 11.5.2007 20:3
****Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 11.5.2007 20:16
**Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 11.5.2007 20:30
**Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 12.5.2007 7:54
*Re: Dceři je 10 a nelže Emmča, 2 děti 10.5.2007 22:17
**Re: Dceři je 10 a nelže štěpánka 10.5.2007 22:26
**Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 11.5.2007 18:32
***Re: Dceři je 10 a nelže irlev 12.5.2007 8:35
****Re: Dceři je 10 a nelže elindra 12.5.2007 10:11
*****Re: Dceři je 10 a nelže caira (Vojta1/03,Mates11/04) 12.5.2007 11:10
******Re: Dceři je 10 a nelže elindra 12.5.2007 11:18
*******Rozdíl Mery72 12.5.2007 12:19
*******Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 12.5.2007 12:42
******Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 12.5.2007 18:24
*****Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 12.5.2007 12:34
*****Re: Dceři je 10 a nelže Jana, 2 kluci 13.5.2007 0:38
****Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 12.5.2007 12:26
****Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 12.5.2007 12:27
*****Re: Dceři je 10 a nelže irlev 12.5.2007 16:14
******Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 12.5.2007 18:18
*******Re: Dceři je 10 a nelže irlev 13.5.2007 9:38
********Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 14.5.2007 15:0
********Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 14.5.2007 18:11
********Re: Dceři je 10 a nelže FidoNet 16.5.2007 13:24
*********Re: Dceři je 10 a nelž... Marie 18.5.2007 2:43
**********Re: Dceři je 10 a ne... FidoNet 18.5.2007 17:38
***********Re: Dceři je 10 a ... FidoNet 25.10.2009 20:18
************Re: Dceři je 10 ... FidoNet 21.9.2010 18:31
*************Re: Dceři je 1... FidoNet 4.9.2013 23:42




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě

(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.