Re: WŠ a nadané dítě
Al, je skvělé, že máš jasno. Myslím tuhle větu upřímně, ne ironicky. Já mám zatím jen jasno kudy cesta nevede, ale už méně jasno v tom, kudy cesta vede.
K tvému příspěvku bych chtěla říci toto:
Znám jen málo spokojených lidí, kteří zápasí s nedostatkem financí. Cílem mého života jistě není úžasná kariéra se spoustou peněz, ale.... Nadprůměrný plat jde s nadprůměrným vzděláním ruku v ruce. Waldorfský vzdělávací systém považuju za podprůměrný. Ano, jde se cestou nejmenšího odporu. Otázkou je, zda to mnohdy není pro dítě kontraproduktivní.
Učitelé na klasických základkách učí to, co sami vystudovali. Matikář matiku, češtinářka češtinu atd. Waldorfský učitel učí všechny předměty od 1-9 třídy a mnozí z nich nemají ani pedagogické vzdělání. V tom vidím podstatný rozdíl.
Úroveň w lycea bych nerada komentovala. Bohužel jsem viděla i srovnání těchto žáků s gymnazisty a výsledek byl tristní. Porovnání s jinými SŠ, než-li s gymplem, jistě vyzní příznivěji.
Svého času tam učila jedna naše známá a podrobně nám vyprávěla o úrovni waldorfských středoškoláků z lycea.
Nemám ráda jakékoliv závodění, ale život bohužel o tom závodění je. Krysími závody to nazývá můj muž. Podívej se, kolik přihlášek přistane na té a té škole a kolik dětí nakonec přijmou. Bohužel závodí se.
Koukni na dobré zaměstnání a na počet uchazečů o takové místo. Zase závody.
I když dobrou práci máš, není nikde psáno, že tě z ní nevyšoupne někdo kreativnější, pracovitější, vzdělanější...
Opět závody.
Kdo tohle nevidí, odmítá vidět věci reálně.
Nerada bych, aby to vypadalo tak, že se z waldorfského nadšence stal ze dne na den zapřisáhlý odpůrce.
Mám ráda lidi, kteří umí vytvořit něco vlastníma rukama. Je jedno, zda vypěstují kapustu, upletou šálu, nebo vyřežou dřeváky z bukových prkének. Všechno jsou to dovednosti, které se jednou mohou hodit.
Odpovědět