Jano,
popis, jaký typ cvičení zvládá je sice lepší, než "jsi šikovná", ale tu vypovídací hodnotu má i tak dost malou. Jde skutečně o to, aby dítě zvládalo to, co má, tedy na konci první třídy zhruba to sčítání a odčítání do dvaceti bez přechodu přes desítku, možná orientaci na číselné ose (ale to s nejsem jistá), jednoduché slovní úlohy, porovnávání. O moc víc těch požadavků není. Je úplně jedno, jakým způsobem je zvládne, kterou učebnici nebo pracovní sešit používá, kdo ho učí, v jakém vzdělávacím programu....Průběžná slovní hodnocení by se měla vztahovat ke konkrétnímu učivu, ale pořád ve stylu: "učíme se sčítat, jednoduše zapsané úlohy zvládáš bez problémů, ve složitějších chybuješ, doporučuju proto více procvičovat úlohy tohoto typu: had, pyramida...." např. Závěrečné hodnocení už by mělo být vesměs vztažené k výstupům ze ŠVP.
Zdánlivě mnohem složitější slovní hodnocení je pak mnohem jednodušší, protože nemusíš řešit, jestli jedničku nebo dvojku, když tohle umí a tamto ne nebo když udělal jednu chbu z desti příkladů...a abys mu neublížila....nejde ublížit citově nezabarvenými větami

. Řešíš pak každé dítě jen vhledem k němu samotnému a ne vzhledem k ostatním, odpadávají myšlenky ve stylu "je sice nejlepší ze třídy, ale na jedničku to není", prostě napíšeš, umíš tohle a tohle, tady máš mezery, tak víc potrénuj tohle....a konec. Nedochází k překvapením ve stylu, že má někdo jedničku z matematiky, ale rýsuje příšerným stylem....jenže protože vyhrál krajské kolo matematické olympiády, tak prostě nejde, aby měl dvojku, nehledě na to, jestli by to bylo fakt spravedlivé, když rýsuje špatně kvůli své dyspraxii.....takže napíšeš, skvěle řešíš úlohy z algebry, své dovednosti nad rámec běžných požadavků jsi prokázal v matematické olympiádě, znáš postup, jak řešit konstrukční úlohy, ale to provedení je horší. Bylo by proto dobré procvičovat práci s pravítkem a kružítkem....
Když pak dojde ke změně učitele, ten neuvidí dvojku a podle svých měřítek, která má nastavená pravděpodobně úplně jinak, si žáka nezařadí mezi lehce nadprůměrné počtáře, ale bude zcela jasně vědět, co může od toho žáka očekávat. Ví, že je úplně zbytečné nechat ho řešit další týden úpravu výrazů, protože proč by měl dělat něco, co už umí, ale zadá mu práci v tom, co potřebuje procvičit....třeba bude mít k dispozici něco, co ten původní učitel neměl a co by zrovna tomuhle dítěti mohlo pomoci....
Mně tohle všechno jako učitelce přijde mnohem jednodušší, logičtější, přirozenější a hlavně spravedlivější vůči těm dětem, než hodiny nad písemkama, kdy máš porovnat dvě neporovnatelné věci. Jako berličku si nastavíš body, ale upřímně, zase záleží jen a jen na tobě, kolik bodů dáš za co, co má jakou váhu....Geniální počtář, ale neschopný narýsovat rovnou čáru, může mít v pohodě jedničku, když nastavíš bodování konstrukční úlohy tak, že za provedení je jen třeba jeden bod ze čtyř (náčrtek, zápis, konstrukce, závěr) a tato úloha je součástí velké písemky. Zatímco holka, co se pere s logikou, ale je pečlivá, tak bude mít pětku, protože ten jeden bod za skvěle narýsovaný trojúhelník ji prostě nezachrání.
Potom kluk půjde klidně na průmyslovku, protože má jedničky za matematiky a teprve tam zjistí, že rýsuje a rýsuje a rýsuje a horko těžko bojuje, zatímco holka se nedostane na žádnou střední školu, protože jí vysvědčení hyzdí čtyřka z matematiky, přitom třeba na střední pedagogické, na zdrávce nebo zemědělce by mohla být dobrá.
Možná, že je to slovní hodnocencení o něco pracnější, časově náročnější......ale když si vezmeš, že máš v rukou životní osudy spousty lidí, že v období, kdy jsou nejcitlivější, tak máš v rukou velmi účinné nástroje k ubližování, způsobování skutečných nebo i jen domnělých křivd, že můžeš tímto způsobem ohodnotit dvě naprosto nesrovnatelné děti tak, aby obě měly dál chuť pokračovat ve své práci....nestojí to prostě za to?
Neříkám, že je všespasitelné a od určitého věku ztrácí účinnost, protože v tom věku ta touha po vědění mizí nebo je spíš často přehlušená jinými potřebami. Ale prvních 3 - 5 let školy mi přijde naprosto nesmyslné známkovat a i v pozdějším věku bych měla ráda možnost k tomu číslu připojit i komentář.
Problém je umět ten komentář napsat

. V tom vidím hodně velkou mezeru ve znalostech a dovednostech učitelů a také v jejich výuce....