Na osmiletá gymnázia se dělají přijímačky. Není důvod je rušit, stačí, když nebudou započítávat vysvědčení. Ostatně, letos už je zajímalo pouze pololetní vysvědčení z páté třídy

, alespoň tedy na těch dvou, kam dělala přijímačky moje dcera...
Ale obecně je to prostě systémový problém, takže řešení není jednoduché, jako že se zruší známky na celém prvním stupni ve všech školách a hotovo....právě i ta zaběhnutá návaznost, myšlení lidí, potřeba škatulkovat, to jsou, které s tím vším souvisí a jsou mnohem obtížněji zvládnutelné, než nějaké nepoužívání známek.
Jinak fakt nevidím nic šptného na tom, když dítě dostane informaci, že se má zlepšit, když je jasně řečeno, v čem se má zlepšit a případně i jak toho dosáhnout...zato cítím jako hodně nepříjemné, když denně hodinu počítá a stejně má čtyřku nebo když mají stejné hodnocení dvě naprosto rozdílné děti, které ve stejných věcech podávají různé výkony, mají různé dispozice a i různý přístup.
Já prostě vidím obrovský rozdíl v tom, když dítěti sděluju: "V matematice jsi průměrný.", což je slovní přeložení trojky, a když mu sděluju: "Nemáš problémy se zvládáním tohoto, v tomto chybuješ, takže je potřeba to docvičit a vhodné k tomu jsou tyto typy příkladů, tohle nemáš zažité, takže pokračuj v procvičování jako doteď a s tímhle ještě potřebuješ pomoci, k tomu se vrátíme."
Prostě jde o to, hodnotit práci toho člověka, ne člověka jako takového. Ale to je přesně to, co u nás patří do kategorie sci-fi.