21.2.2012 9:35:26 Jája
Bylo by dobře
Bylo by dobře, kdyby měly tyto děti individuální výuku nejen ve školce, ale i později ve škole. Co je nám platné, že jsme pochopili, že děti slabší lépe prospívají ve školách speciálních, dříve zvláštních, když jsme totéž nedokázali udělat pro děti nadané? Když jsme toto někdy před 20 lety s několika dalšími rodiči prosazovali, byli jsme osočeni, že nám jde o "výuku elit". Copak ostatní lidé nepotřebují lékaře, vědce, výzkumníky? A proč nechat nadané dítě ve škole flákat, když má na učení buňky? Já osobně jsem tuto situaci využila na to, aby se dítko naučilo primárně jazyky, sekundárně se mohlo věnovat všemu, co ho bavilo. Byla radost sledovat, jak mu učení do hlavičky lezlo doslova samo.
Byla bych pro, aby se v širším měřítku prosadil model, který kdysi zkoušeli ve Slušovicích, a sice rozdělení dětí do paraletlních tříd nikoli podle abecedy, ale podle schopností dětí. Jde to tam, kde jsou třídy alespoň dvě. V jedné děti nadanější, ve druhé děti s normální inteligencí. Každý učitel pak říkal, že nerad chodí do třídy, kde byly děti nadané. Výuka těchto dětí byla totiž daleko náročnější. U nich totiž musel pefektně umět, a častokrát musel mít i znalosti, jaké by měl mít učitel dětí daleko starších, třeba i na jiném, vyšším typu školy.
Odpovědět