21.2.2012 12:42:25 Michaela
Re: Bylo by dobře
Jsem ročník 84. Já jsem z tohoto experimetu z jiné školy 1-5, třída. I jako děti jsme to věděly - že my Áčka jako /Anštajn/, Béčka /Buran/, Céčka /Cvok/... omlouvám se, ale takhle to mezi dětmi chodí. Opravdu myslím, že všichni z nás skončili na vysoké škole, paní učitelka na nás byla přísnější, byli jsme napřed.
Ale experiment skončil a v páté třídě nás promíchali. Jaký to byl šok být s dětmi co skoro nic neumí, jsou ze sociálně slabšího prostředí, vulgárně se vyadřují... Já jsem od přírody velmi empatický člověk, takže jsem to brala jako lidskou přirozenost, ale nejsem si jistá jestli ostatní taky. Taky myslím, že ostatní dvě třídy nás za to neměly moc rády a dnes si říkám, že se možná cítily méněcenné. Pak jsem zjistila, že tato forma má dělení má i své stinné stránky. Především však pro děti méně nadané (laťka ve třídě se snížila, nikdo je netáhl, premiant byl úplně někdo jiný než by to šlo), béčkaři asi neměli problém, ale pro áčka si myslím, že kdyby tento pokus trval až do devítky, tak by asi trochu došlo k elitářství, ale hlavně bychom jako děti neviděly pestrost lidí,, přístupů, sociální úrovně, dovedností... a vědět, jak se v takovém prostředí chovat (zvláště někteří mít sociálně méně schopní, velmi nadaní spolužáci), vidět rovný přístup ke každému a také solidaritu.
Myslím, že indivudální a diferencovaná výuka je ten správný směr a společnost, i ta školní, by měla být přirozeně promíchaná, jinak si jako lidé s jinými potřebami přestaneme rozumět.
Samozřejmě diferenciace výuky klade nároky na učitele... věřím ale že dnes se dají takoví najít, stejně jako v minulosti...
Odpovědět