13.6.2014 13:08:12 Monty
Re: Ideální škola
Slupko,
to ti těžko popíšu nějak konkrétně.

Zkusím to na příkladu - nikdy jsem nepochopila, k čemu je větný rozbor na základní škole. Nechápu, proč se tohle učí a k čemu to má být dobré. Vztah k jazyku a cit pro jazyk se tím netvoří ani neprohlubuje, 99% dětí to po vychození školy nikdy nebude k ničemu potřebovat. Přitom vznik jazyka, způsob přejímání slov, jeho utváření, vlivy, které na něj působily... to je v podstatě velice dobrodružná a zajímavá věc, která spíš v dítěti vybuduje vztah k němu než věty hlavní, věty vedlejší nebo příslovečné určení času. Dovedu si představit hravý a "kreativní" způsob, jak tohle podat, ono třeba určování původu slov je v podstatě malá detektivka, ale hlavně - je v tom nějaký emocionální náboj, něco, co podporuje to samostatné myšlení, logiku... větný rozbor je pruda, která ti celý jazyk maximálně tak otráví.
Takže tímhle směrem bych koncipovala celý základní školství, u všech předmětů.
Odpovědět