13.6.2014 14:56:43 Monty
Re: Ideální škola
Mne tedy dost fascinuje schopnost autorů učebnic důsledně vyselektovat z probírané látky cokoli pro děti přitažlivého a ponechat jen to nudné a naprosto nezajímavé.
Teď jsem na to narazila v té vlastivědě pro pátou třídu, kdy už jaksi předpokládám, že je dítě schopné pobrat a přebrat nějaké penzum informací a pracovat s nimi.
To, jak je to napsané, to děti prostě nemůže nijak zaujmout, na to fakt nestačí barevný obrázky, jsou to puboši a ne předškoláci.
Nemám naprosto žádný pedagogický talent, ale při elementární znalosti lidské a dětské psychologie mi je jasný, co je na tom špatně a proč to děti nebaví.
Příklad - kapitola "Romantismus". Jediný jméno, který tam padne, je K. H. Mácha a to, že napsal Máj... ale proč je ten Máj důležitý, co je na něm tak výjimečnýho, o tom tam není ani slovo. To dítě naprosto netuší, v jakým stavu byla čeština v roce 1836 a co vytvářeli tehdejší básníci, ale na to, aby to pochopilo (aspoň teda moje dítě, a to fakt není žádný lingvista ani historik, ani k jednomu nemá žádný vztah) stačí vedle sebe postavit dejme tomu Čelakovského "Tys bratr náš, tys vlastenec/sem tobě kvítí na věnec!" a jakoukoli profláklou část Máje.

Odpovědět