Re: Ideální škola
Ideální? Tak si trochu zafantazíruju. Hlavní meta, kterou by mělo školství mít je, aby si ze školy každý odnesl maximum odpovídající jeho schopnostem. A rodičům by mělo jít o znalosti a dovednosti dětí, ne o známky.
A jak by to mělo vypadat. Vím, že většina z toho je utopie,
- v každé třídě je kromě učitele asistent, který umožní individuální práci s "pomalejšími" dětmi i malými génii
- neznámkuje se od první třídy, "soutěž" mezi dětmi začíná později, hodnocení vychází spíš z toho co dítě umí než z toho, co neumí, ideální jsou od jistého věku "procenta", ne zámky.
- učitelé nejsou svázáni podrobnými osnovami, ale na všech základních školách se ve stejném ročníku v povinných předmětech probírá zhruba totéž.
- na prvním stupni se děti naučí pořádně (tj. funkčně) číst psát a počítat, samozřejmě na úrovni odpovídající věku
- základní povinné předměty mají cosi jako nepodkročitelné minimum znalostí a dovedností, tj to, co musí umět čtyřkař a na tom se bazíruje. Méně je více .
Příklad ze současné neideální školy : pro zvládnutí interpunkce by dítě mělo poznat vedlejší a hlavní větu. Musí ale průměrný žák řešit, jestli je to věta příčinná nebo účelová? Děti se v deváté třídě učí soustavu dvou rovnic o dvou neznámých, ale kolik z nich opravdu dobře umí trojčlenku nebo procenta?
- v ideální škole se děti učí hledat souvislosti, kriticky myslet, využívat k získávání informací moderní technologie, ale nezapomíná se trénovat paměť. Něco je třeba se klasicky naučit. Ano, na internetu je všechno, ale na to, aby člověk s informacemi uměl pracovat musí něco znát.
- je mnohem víc volitelných předmětů co se hodin týdně týče i jejich nabídky - děti mají opravdu výběr. Nestane se, že se pro velký zájem nedostanou na zvolený předmět a musejí jít na "volitelný" předmět jen proto, že není obsazen.
no, radši končím, je z toho román
Odpovědět