3.7.2015 15:46:27 Filip Tesař
Re: Co by měl vzdělaný člověk znát? Ve škole se téhle otázce věnuje málo času
Annett, abych trochu objasnil pozadí. Definitivně mě postrčila výživná debata o kroužcích, ale něco o způsobu a funkci vzdělávání jsem měl chuť napsat už dlouho, ale čistě v souvislosti s českýma ministrama (povinný maturity, plošný testování a vyhrožování, že školy, co v něm vyjdou hůř, se finančně potrestaj, povinná matura z matiky, aniž by z ministerstva vypadlo něco praktickýho v souvislosti s výukou a vůbec smyslem toho, neustálý snahy omezovat gymply - to jsou jen ty hlavní věci).
Jak bych to shrnul? Škola je pomůcka - některá lepší, jiná horší. Absolvovat školu není cíl. Je to použití nástroje za nějakým cílem. Nejsem rebel, co odsuzuje formální vzdělávání (ani formální vzdělání), nevolám: "Všichni zpátky k mamce, absolvovat Khanovu akademii." Myslím, že školní výuka je (jak kde - medicína a technika budou v jiný pozici) zbytečně zaměřená na fakta místo na práci s nima. K tomu se zbytečně klade důraz na správnost výsledků - přesněji na jejich prezentování - přitom chybování je neoddělitelnou součástí učení. A nemyslím, že u nás se to za těch dvacet let někam zásadně posunulo. A z toho důvodu nebudu svejm dětem bránit v tom, aby šly na nějakou výběrovou školu, pokud uvidím, že to bude vhodný, podpořím je. Ale není to mým primárním cílem. Myslím, že potřebnější je určitej mozkovej strečink, jazykový vzdělávání (to je taky strečink a přirozeně to cvičí ve vyhledávání souvislosti), dodání důvěry v to, že chyby jsou přirozený, a podpora přirozený zvídavosti, s důrazem na věčnou otázku: "Je to doopravdy tak?"
Odpovědět