3.7.2015 22:10:11 Filip Tesař
Re: Co by měl vzdělaný člověk znát? Ve škole se téhle otázce věnuje málo času
Angrešte, myslím, že se trochu mýlíš, ale ne vlastní vinou. Je to několikastránkovej text a já z něj vysekal pár úryvků tak, aby se neztratila nit. Není to módní esej, není to od člověka, kterej by psal fejetony nebo blogy ve snaze zaujmout šokujícím poselství. A co mi přišlo zajímavý, je to, že to psal člověka, kterej prozkoumává cesty umělý inteligence, snaží se učit počítače "myslet," to znamená napodobit člověka a proces učení. A přitom nasbíral i moře vědomostí o (americkým) školství.
Pasáž mezi: "Fakta nejsou mince..." a "A co je oběživem v učení?"
"Ve vzdělávacím systému hrají fakta velkou úlohu, protože se tak snadno dají testovat. A právě testy (často vysoce nevhodné) pomohly utvářet od nástupu do školy vaše učení. Zvláštní přitom je, že ty nejdůležitější věci, které lidé vědí, by si ani jako fakta nevybavili, ani je tak nenazvali. Jaký je ten pravý způsob přimět člověka vašich snů, aby se o vás zajímal? Jak může někdo dělat úspěšnou kariéru? Byly Spojené státy na omylu, když uvěřily v Manifest Destiny, předurčující jejich vládu nad celou Amerikou? Je situace v Bosně skutečně tak podobná nacistickému Německu, nebo je to spíš něco jako Vietnam? Vzdělaný člověk možná zná na tyto otázky odpověď. Být vzdělaným znamená ty otázky pochopit a být schopen, s dostatečnou znalostí příslušné historie, přesvědčivě argumentovat. Přesvědčivě argumentovat, nikoliv odříkávat historii, to je klíč k celému tomu problému. Naučit se přemýšlet a své myšlenky přesvědčivě vyjadřovat je skutečnou podstatou vzdělání."
Je to jeden esej z knihy:
Brockman, John – Matsonová, Katinka: Jak se věci mají. Průvodce myšlenkami moderní vědy. Bratislava: ARCHA, 1996.
Moc zajímavej soubor esejů, opravdu moc, kdybyste na to někdy náhodou narazili, přečtěte si to. Bohužel spíš náhodou...
Odpovědět