Re: Co by měl vzdělaný člověk znát? Ve škole se téhle otázce věnuje málo času
Filipe, mně to připadá takové...až moc. Takové houpající se na vlnách oblíbených hesel "zrušte ve školách zbytečnou faktografii".
Nevěřím ve zbytečnost faktických informací, v současném brojení proti nim vidím spíš snahu odvést pozornost od vlastních neznalostí snižováním jejich významu.
Umět používat různé formy myšlení vyžaduje materiál, na kterém se to myšlení tříbí. A ten materiál jsou právě ona fakta. Nelze dost dobře ukázat rozdíl mezi myšlením třeba kauzálním a neoplatonským, logickým a dialektickým...když není na čem, v prázdné hlavě bude sebedůmyslnější myslící stroj mlít naprázdno.
Kdysi jsem tu popisovala, jak mě učil používat různé formy přemýšlení můj táta, měl na to promyšlený systém využívající společného čtení a rozebírání filosofických a metematických textů, prošla jsem vpodstatě mnohaletým "průvodcovaným tréninkem". Dalo mi to strašně moc.
Ale bez značného objemu znalostí by mi to bylo dalo mnohem míň. Jen díky tomu, že jsem mohla s touhle dopomocí a ukazováním různých přemýšlecích cest různými způsoby zpracovávat stejná "data", jsem mohla vidět rozdíly mezi tím, jaký výsledek dá myšlenkové zpracování stejného základu tou či onou metodikou rozumu.
A hodně mi dala i škola. A myslím, že je to kvůli tomu, že jsem se vždy vzdělávat chtěla a chci stále i dnes. Samozřejmě, že spoustu toho znám ze sebevzdělávání se z různých zdrojů. Ale škola je perfektní "předkousaná" porce vzdělání, kterou připravený může využít do mrtě. A právě snadnost získávání vědění ve škole potom umožní věnovat čas již složitějšímu vyhledávání a (zejména v dnešní době internetovémo nárůstu balastu) validaci dalšího vědění. Člověk, který chce a touží, dokáže ze školy přijmout strašně moc. Vypůjčím si: "Stejné je zrní a stejná cena, zem všude jinak je připravena".
Odpovědět