27.3.2012 23:13:48 Delete
Re: Přísné známkování
Margot,
mně přijde úplně zbytečné tohle všechno převádět na známky. Nejsem třeba úplně proti soutěžím a milionu dalších způsobů a metod procvičování kdečeho, ale smysl pětiminutovek prostě nevidím. Teda ještě tak kdyby se hodnotilo je to, jak se dítě zlepšuje, zhoršuje, tedy třeba psát každý den, obodovat a vidět vývoj, dalo by se z toho vyvodit ve srovnání s ostatními způsoby zkoušení třeba jak dítě reaguje na stres.
Ale jestli dítě každý den dostává trojku, tak ho pak nezachrání ani jednička z velké písemky a na vysvědčení má dvojku nebo i trojku, což třeba v té čtvrté a páté třídě má vliv na body u přijímaček nebo na to, že se o ně ani nepokusí.
Celý tenhle systém mi přijde postavený na hlavu.
Podle mě není důležité, kdy a jak rychle dítě to nebo ono zvládne, ale jestli to zvládne. To z pětiminutovek prostě nepoznáš.
Jak říkám, není nic jednoduššího, než nechat děti dělat zkoušku. Pak nepotřebuješ trestat pětkou momentální výpadek....jak jsem psala, když stejnou chybu dítě udělá dvakrát po sobě, tak to buď skutečně neumí nebo je líné si to po sobě zkontrolovat, takže pak ať se to řeší nějakou sankcí nebo nápravou. Ale pokud dítě stokrát spočítá, že 2 + 2 je 4 a jednou to napíše špatně, tak důvod k trestu nevidím. Za chyby by se trestat nemělo, pokud je mým cílem něco naučit, tak musím s chybami umět pracovat, ne si myslet, že je trestáním vyloučím ze života.
A známky, tak jak se dneska používají, jsou pouze odměnami a trestem, nikdo, a zejména rodiče a děti, je neumí brát jako hodnocení momentálního výkonu. Špatné známky jsou trest za chyby a neznalost, dobré jsou odměnou za nadání, občas, někdy, za píli.
Kdyby to tak nebylo, nebylo by tolik lidí, co tvrdí, že výchovy by se neměly známkovat vůbec. Buď budou známky skutečně hodnocením a výsledná známka bude respektovat i vývoj (tedy bude jiná, když dítě bude vykazovat 1, 1, 1, 2, 2 ,2, 3, 3, 3, když dítě bude vykazovat 3, 3, 3, 2, 2, 2, 1, 1, 1 a 3, 2, 1, 2, 1, 3, 3, 1, 2 ze stejného úkolu (třeba to sčítání), pak není důvod něco neznámkovat . Nebo se toto respektovat nebude a pak není důvod známkovat cokoliv, protože jde pouze o to, o čem píšu na začátku, tedy trest za nezvládnutí a odměnu za nadání, protože pak známky postrádají i tu motivační funkci, tedy nenutí zlepšovat se....to vše v případě fáze procvičování, která má vést k upevnění probraného učiva.
Odpovědět