9.6.2013 0:16:35 J
Re: Úroveň ZŠ
Jistě, ani jeden tu nemáme objetivní informace, spíš se domýšlíme, o co mohlo jít. Pokud ale učitel říká žákům, že na školu nemají, tak předpokládám, že není spokojen s jejich znalostmi a výkonem. Netvrdím, že toto má učitel takto říkat, i když je otázka, jak to řekl ve skutečnosti.
Jinak vzdělání je velkou měrou o paměťovém učení. Jestli by to být mělo či ne? Jako žák bych jednoznačně řekl, že ne. Dnes už bych váhal. Totiž ti, co měli potíže, tak to paměťov é učení zvládli, ale něco pochopit, to byl problém. Učitelé i dnes tvrdí,že by klidně učili jinak. A že to jsou právě žáci, co chtějí, aby byl oceněn alespoň pamětový výkon. Na sš jsme říkali, blbej, ale snaživej, ten to jednou dotáhne. Dnev vidím, že to v praxi skutečně tak funguje. Ve firmách určitě. Lidi kreativní, chytří atd. nejsou zas tak žádoucí. Stačí nějaká nevalná úroveň. Ale hlavně umět odříkat, co se člověk má naučit. To je jaksi nejdůležitější.
Ale ještě vážněji k tématu. Některé předměty by měly být hlavně o pochopení, ale i tam je třeba si pamatovat. Např. matematika, fyzika, IT. Jinde je to zas hlavně o paměti - dějepis, slovíčka a gramatika z cizích jazyků, chemie, biologie. I zde jsou souvislosti, ale v úrovni zš/sš to je přece jen převážně o paměťovém učení. Pochopit dokáže snadno každý. Nakonec i taková medicína je zejména u učení se zpaměti, i když i tam je třeba dost věcí chápat.
Problém je možná jinde. Tady je paměťové učení, ale jde o krátkodobé naučení se, pak nějakou dobu to umět a poté se může většina toho zapomenout. Výsledek je, že např. po 11 letech výuky dotyčný nezná pefektně cizí jazyk, ale má v něm dosti nevalnou úroveň. V ostatních předmětech totéž, jen si to člověk neuvědomí.
Odpovědět