No a k těm osmiletým gymplům...
Ono teď bylo hodně málo dětí, takže ve třídác bylo kolem dvaceti žáků a dostat se na gympl nebylo až tak těžké, takže z jedné třídy odešli třeba tři ti nejlepší....na složení třídy to pak mělo mnohem větší vliv, než když ze současných skoro třiceti odejde jeden....přitom to nic nevypovídá o chytrosti těch ostatních, dneska se už na gympl nedostanou ti, kteří by ještě před pěti lety šli bez přijímaček nebo by dělali přijímačky spíše "pro formu"...
Takže dřív, když nějaké zdatnější dítě zůstalo na ZŠ, tak často bylo jediným tahounem a mnohem častěji docházelo k tomu, že ho třída stáhla trochu zpět, než aby ono vytáhl tu třídu k lepšímu výkonu. Dneska těch nadanějších zůstává už zase ve třídě víc, takže je větší šance se nenechat stáhnout dolů....
Rozdíl je prostě v tom, jaký je vztah k učení a škole. Obecně je na ZŠ horší, protože ta škála zájmů, které mají pro děti větší význam než škola, je pestřejší. Na gympl chodí převážně děti, pro které má učení (myslím spíš učivo, informace, než sezení nad knížkama) minimálně stejný význam jako ostatní zájmy. Prostě je to baví, i když také ne všechny a ne stále. Takže když pak přijde puberta, na tom gymplu je větší šance, že to dítě nesklouzne a když ano, tak bude širší základne těch, co ho potáhnou....
No a i vyučovat na gymplu je snažší. Ta třída je homogennější, navíc průměr gymplácké třídy je výš než průměr běžné základkové třídy. To umožňuje mít vyšší nároky, rychlejší tempo v probírání, o to víc času na procvičování nebo zabroušení i mimo rámec základu....no a tím ty děti získají širší rozhled...
Takže nemyslím si, že nadané dítě, které nejde na gympl, by o něco extra přicházelo, obzvlášť dnes, kdy už to zase začíná být hodně výběrové. Ale na druhou stranu, i pro mě jsou ty výhody, které gympl proti běžné základce má významné. To ovšem neznamená, že nejsou základky, které dětem poskytnou totéž nebo víc...jen ta pravděpodobnost, že zrovna takovou máš v dosahu a na takovou narazíš, je menší, než u toho gymplu

.
Střední odborná škola versus gympl, to už tu někdo psal...dnes, kdy je tlak, aby 70 % populace mělo VŠ vzdělání, ta pravděpodobnost, že dítě na VŠ nepůjde, je poměrně malá. Takže pokud jen trochu uvažuju o vejšce, ten gympl má své opodstatnění. A souvisí to i s kvalitou toho vzdělání na středních školách, většina jsou převlečené učňáky, i když i to se zase bude zlepšovat, jak bude přibývat dětí, které budou odcházet ze ZŠ, každopádně v současné době chodí na střední odborné školy většinou děti, které dřív chodily na učňáky (s několika trojkama) a na učňácích končí čtyřkaři a propadlíci vycházející z osmičky....což zase vede k tomu, že když dítě opravdu na to řemeslo chce, tak se dostane do prostředí, které mu ke zvládnutí příliš nepomáhá....
Jinak třeba pro holku dneska moc odborných škol, po kterých by nebyla třeba VŠ moc není, nejsou rodinné školy, zdrávka a peďák ztratily možnost uplatnění na mnoha místech, zbývají jen obchodky a lycea, což už je s gymplem prašť jako uhoď....jo a pak ještě takové ty sociálně-právní, ale u těch se přiznám, že toho uplatnění moc nevidím.
Takže suma sumárum zemědělka, oděvní průmka a pak už jen ty přejmenované učňáky. Pro některé kluky jsou zajímavé ještě ty ostatní průmyslovky, čímž nechci říct, že by tam holky nemohly, ale holku, co by toužila po stavební, strojní nebo dopravní průmyslovce už jsem nepotkala dlouho. Přičemž je potřeba počítat s tím, že dneska už potřebuješ VŠ pomalu i na uklízečku.

Takže asi i ptoto takový zájem o gymply.
Navíc dneska s gymplem seženeš práci mnohem snáz než s kdejakou odbornou školou, protože jsi univerzálnější a ta univerzálnost a všeobecný rozhled je dneska hodnocenější než úzká odbornost na úrovni SŠ. A i těch míst je pro ty "univerzální vojáky" s potenciálem se dále vzdělávat víc

.