9.1.2012 11:08:50 Fabiena
Re: možná jiný pohled
Pawllo, vidíš, a já to vidím skoro přesně opačně. Je pravda, že dítě vyčleňované nebo až šikanované velmi často nemá jinou možnost jak kolektiv změnit, ale jednak pokládám za špatné, že situace zachází až tak daleko, že zbývá jen odchod, jednak odchod na jiný typ školy, náročnější (tady víceleté gym.) si nemůže dovolit každé dítě. A souhlasím, jak píšeš, že šikana a vyčlenění se rozhodně netýká jen dětí nadaných, těch spíš může být méně oproti obrýleným, kulatějším, hubeným neagresivním, špatné výslovnosti atd. atd. Tedy, abych nebyla špatně pochopena, souhlasím, že dítě ze školy odchází, když to jinak prostě nejde, je to nutné horší řešení, ale lépe by bylo řešit situaci správně, tj. s agresory (a učitelem) a změnou atmosféry třídy. Není to v současnosti leckde reálné, přesto mi nepřipadá odchod takových dětí na gympl "správný".
Naopak nevidím primárně nic špatného na potřebě umístit dítě s dispozicemi, na které nestačí současný vzdělávací systém, do třídy, která toto zajistí (nejen víceleté, jsou i ty tzv. výběrové třídy, jazykové třídy, třídy orientované na konkrétní předměty....). Kdyby toto zajistila průměrná ZŠ i na druhém stupni (a moje zkušenost taky už je, že i ten první stupeň kulhá, dítě se nudí), gymply by potřeba nebyly a mohly by zaniknout. Náš systém to zatím neumí a tak ty třídy existují a v této situaci mi přijde, že jsou primárně určeny dětem s konkrétními schopnostmi, tj. nadaným a přiměřeně sociálně vyzrálým. Ideově bych viděla správnou variantu jedné školy pro děti téměř všech schopností (nejen nadaných, ale i různě postižených, pokud je vzdělání realizovatelné), která potřeby různých skupin dětí pokryje. Je to ovšem utopie a proto mi odchod nadaných dětí do skupiny jemu nadáním více podobné nepřipadá ničím "špatný".
Odpovědět