Pawllo,
ale ty zaměňuješ vzdělání a záje o učení....
Problém je, že matematika, fyzika, chemie, dějepis, zeměpis....to vše jsou "hlavní školní předměty", které musí dělat každý a poměrně hodně do hloubky, proto se jaksi pomíjí fakt, že jsou i děti, které něco z toho nebo všechno chtějí dělat víc. Ne kvůli nějakému vzdělání, ale jen a pouze proto, že je to baví

. Mám takovému dítěti říkat, počkej s, za deset let času dost, dostaneš se k tomu? Proč? Pětiletému houslistovi to také nikdo neříká....Jenže hudební výchova je v základním zvdělání pouze vedlejší předmět, takže to, že dítě chce dělat něco víc, se považuje za normální...
Nejde o žádné kastování, na rozdělování na chytré a hloupé, malé a velká, nemahla a šikuly....Jde o to dát možnost dětem rozvíjet jejich zájmy....tak jako dítě se zájmem o hudbu se vzdělává v ZUŠ, dítě se zájmem o cizí jazyky může chodit do jazykové školy, ta dítě, které zajímá všechno nebo třeba přírodovědné předměty, tak se vzdělává na gymnáziu....
A možná právě proto, že zrovna přírodovědným předmětům se věnuje pozornost čím dál menší a často na úkor těch jazyků, jejichž důležitost se pořád tak zdůrazňuje, tak je těch možností, kde právě tento zájem prohlubovat méně a méně.
Dětí s všestrannými (nebo nevyhraněnými) zájmy, které tak nějak zajímá všechno, také není málo.
No a když se třeba jako u nás nikde v okolí nevyskytuje jazyková základka, tak máš další skupinu dětí, pro které je gymnázium východiskem.
A všichni dohromady tvoří různorodou třídu s různorodými zájmy a s různými schopnostmi v různých oblastech. Ano, nejspíš se v takové třídě nevyskytne dítě se sníženým intelektem a dítě mentálně postižené. Jinak nevím, s čím by se na gymnáziu nedalo potkat. Ostatně mám pocit, že třeba pro děti s tělesným postižením jsou tyto školy vybavené lépe než většina škol základních, takže šance tam takové dítě potkat je mnohem větší...
A právě ta různorodost důvodů, proč děti odchází na osmiletá gymnázia, dává těm třídám velkou pestrost....společný je (nebo měl by být) akorát zájem o učení a školu jako takovou....Tento zájem potom dává šanci dosáhnout lepších výsledků, protože ve skupině, kde je vzájem všeobecný a ne ojedinělý, jde snáz i to, co nás třeba nebaví....
Fakt nerozumím tomu, proč by se pohybové nadání (ostatně, jaképak nadání, zájem rodičů) mělo rozvíjet od tří let, hudební od pěti let, zatímco matematické od patnácti

.