26.10.2007 12:11:48 Bára
Re: taky nadané dítě
To, že dítě umí číst před vstupem do ZŠ není v dnešní době prvek mimořádného umění.To ovládá až 30 % dětí - někdo jen louská, někdo čte, a někdo čte a rozumí textu.Záleží rovněž, jakou dostupnost ke čtení má doma,a nakolik se mu rodiče věnují.Pak jsou děti všestranně nadané,ale v žádné oblasti výjimečné, a pak jsou děti všestranné, ale některá oblast jim zcela uniká - např. sociální, nebo pohybová, nebo pěvecká.
A pak se občas vyskytne dítě, které třeba výjimečně nádherně zpívá - je tedy nadané, a potřebuje dál rozvíjet. Nebo velkou část dne pracuje s pilkou - vyřezává, lepí - je nadané manuálně.
Metá hvězdy, rozštěpy- je nadané tělesně - je třeba dál rozvíjet. Nebo, jak tu psala jedna mamina - zajímá se o fyziku - přemýšlí v souvislostech.
Co se týká čtení a mluvení - je to většinou jen rychlejší vývoj v této etapě života - zvláště děvčata - nebo taky působením v rodině, a ve školním věku se většinou srovná.
Jiná věc je, pokud toje spojené s poutavým vyprávěním, vymýšlením příběhu atd., a to až do té míry, že i ostatní děti s napětím poslouchají.Pak - budoucí spisovatel, rétorik...
Problém je, pokud je v některé oblasti opravdu mimořádně nadaný, a ostatní oblasti v mínusu. Otázkou pak je - rozvíjet tuto oblast na úkor všech ostatních, nebo se snažit ty ostatní oblasti dotahovat. V prvním případě můžeme mít v budoucnu výborného např. vědce - ale pro ostatní život skoro neupotřebitelný,nebo rozvíjet ty ostatní - a to nadání se trochu rozplyne.
No ale, donést učitelce lísteček s obsahem - Mé dítě je nadané - něco dělejte - je .....
Odpovědět