29.10.2007 23:21:07
Iveta
naše zkušenost
Mezi našimi dětmi, které jsou v podstatě normální, se vyskyttlo jedno, které už od narození se vyznačovalo nervozitou, senzitivitou, rychlým vývojem a později značnou bystrostí a chápavostí. Úředně naměřené IQ má kolem 140 - museli jsme s ním do ped/psych poradny, protože přeskakoval 4.třídu ZŠ.
Vyzkoušeli jsme dvě školky a dvě školy (ostatní naše děti se přizpůsobily všechny v 1 zařízení, bez přestupů). Naše zkušenost na věčné dilemma, jestli nadané děti integrovat či vyhledávat a vzdělávat zvlášť:
DALEKO VÍCE, vlastně všechno, záleží na osobnosti učitele-učitelky!
I v navybírané třídě talentovaných dětí, kde učitel lpí více na formě, než na obsahu, to může být velká odrazující bída, opravdu nadané děti a jejich způsob uvažování nemůže tento učitel pochopit, spíše, nedokáže s nimi pracovat, válčí s nimi.
Naproti tomu šikovný - aktivní, inteligentní učitel s citem k dětem dovede i v zcela nenavybíraném kolektivu sídlištní školky či ZŠ stvořit prostředí, kde jsou všechny děti dobře motivované, spokojené a z každého dostane to nejlepší, pak se vše vyvíjí dobře a i tento druh dětí se dá (přes své někdy zvláštnosti) zaintegrovat
Samozřejmě je třeba dbát, aby si učivo mohly rozšiřovat, rozvíjet v kroužcích, připadně studovat o ročník výše. K tomu je ale zapotřebí razítko psychologa a ti často nechtějí na sebe vzít žádnou odpovědnost, stejně jako škola, která se zase kryje psychologem - což bývá pro tyto děti škoda. Bohužel, psychologové ani učitelé testy IQ narozdíl od dítěte skládat nemusejí, čímž jsou tyto děti, v područí učitelů, nimiž se vzájemně nechápou, silně diskriminovány a někdy i odrazovány od školy vůbec.
Odpovědět