tisk-hlavicka

Nepruďte nás s domácími úkoly

Domácí úkoly zatím přežily vlnu protestů, ministerstvo školství se nechystá k jejich oficiálnímu rušení. Nicméně názory pedagogů i dětských psychologů se různí, někteří dávají za pravdu dětem i mnohým rodičům, že úkoly jsou „pruda“.

V evropském školství mají domácí úkoly dlouhou tradici. Přesto se v posledních letech názor na význam úkolů mění.

Podle jejich zastánců je pravidelné domácí procvičování formou úkolu nezbytné minimálně v takových předmětech, jako je cizí jazyk, matematika nebo čeština, zvlášť v období, kdy je nezbytné naučit se a zautomatizovat si určité jevy, postupy a operace častým opakováním (například v počátcích školní docházky psaní a čtení, později cizí slovíčka, gramatiku, násobilku, vyjmenovaná slova…).

Sílící skupinu představují názory zdůrazňující, že děti musejí zvládat v průběhu pracovního týdne mnoho dalších aktivit, které mají často rovněž vzdělávací charakter (hudební, počítačové a jazykové kurzy), případně pravidelné sportovní tréninky, a mohou být přetížené. Mladší děti, které potřebují minimálně dohled dospělého, jsou navíc znevýhodněné tím, že rodiče mají méně času, přicházejí z práce až k večeru a nejsou ochotní se ve volném čase věnovat úkolům svých potomků, případně že se jim věnují v době, kdy jsou děti už unavené.

Nejradikálnější skupina pak tvrdí, že domácí úkol je signálem, že učitel nezvládl své povinnosti v hodině a snaží se odpovědnost za výuku přehrát na rodinu.

V pedagogické a psychologické obci jsou zastánci jednotlivých názorů více méně rozeseti napříč celým vzdělávacím systémem. Cíleně institut domácích úkolů odmítají spíše některé alternativní školy (i když rozhodně nelze paušálně tvrdit, že alternativní pedagogické směry s úkoly nepočítají), ve většině škol zadávání domácích úkolů závisí zpravidla na přístupu jednotlivých kantorů. Někdo je vyžaduje, jiný dává jen občas, další preferuje úkoly dobrovolné, případně místo individuálních úkolů raději zadává skupinové práce.

O tom, že se s hledáním nových, efektivních forem učení netrápíme v Evropě sami, svědčí i loňská iniciativa britské asociace učitelů, kteří se obrátili na vládu s žádostí o zrušení úkolů na prvním stupni základních škol, protože jsou prý neúčinné a dětem zbytečně školu znechucují. Zároveň však britští odborníci publikují metodické návody, jak zadávat efektivní domácí úkoly a jak je ve výuce zpětně využít - takže, zdá se, ani v Británii nejsou pedagogové v pohledu na domácí úkoly zdaleka jednotní.

Kde se bere protiúkolová atmosféra?

Jaké „klimatické změny“ ve společnosti vlastně způsobují tak protichůdné názory na domácí přípravu školáků? Kurzy počítačů a programování jsou, pravda, záležitostí posledních desetiletí, ale do hudebních, výtvarných či jazykových kurzů i na tréninky pravidelně chodívaly i předchozí generace školáků. Zřejmě příliš neobstojí ani námitky, že dnešní škola je náročnější - poznatků ve všech vědních oborech sice přibývá, události známé prarodičům se stávají historií, na rozsahu učiva základních škol se to však nijak výrazně nepromítá. Mnohdy by se dalo říci bohužel. „Pořád se podrobně učí o třicetileté válce, na druhou polovinu minulého století nezbývá vůbec čas,“ konstatuje například maturantka Tereza. Televizní anketa mezi žáky a studenty o 21. srpnu 1968 jí dala stoprocentně za pravdu.

K nejkritizovanějším praktikám patří zadání typu: Za domácí úkol si nastudujte následující kapitolu a udělejte si výpisky. Zvlášť pokud je vysloví kantor, který má ve třídě problémy s udržením kázně, v jehož hodinách se žáci mezi sebou baví, po třídě létají křídy a naplánované učivo se mu prostě nedaří zvládnout. Matikářka jim pokaždé dává úkol ze dne na den, vůbec ji přitom nezajímá, že ve středu mají školu do půl čtvrté.
Proti zahlcení školáků izolovanými fakty působí trend ústupu od memorování encyklopedických znalostí k orientaci ve zdrojích informací. Praktická, dobře míněná myšlenka bývá někdy dotahována k takové dokonalosti, že se po dětech raději ani nechce, aby se v průběhu základní školní docházky za domácí úkol naučily zpaměti jedinou básničku.

A pak tu máme další celospolečenský tlak, na první pohled rovněž velmi rozumný a efektivní, který žádá propojení vědy, potažmo školství s praxí. V rámci vysokoškolských oborů jsou oceňovány zejména ty, které mohou přinést hmatatelný efekt ve spojení s ekonomikou a podílet se na jejím růstu. Mají snazší přístup ke grantům a následně sbírají více „kladných bodů“ pro přidělování dotací. V obtížnější situaci jsou obory, jež se do praxe promítají až zprostředkovaně, nejhůře pak ty, které se pohybují v oblasti společenské či duchovní nadstavby.

Ponechme teď stranou vliv této politiky na řadu společenskovědních oborů. Zmíněný utilitarismus totiž vyjadřuje obecnější trendy - máme tendenci odmítat všechno, co v dané chvíli nepovažujeme za využitelné. Ve chvíli, kdy se musíme bránit neustálému přílivu informací, je to rozhodně důležité pro zachování vlastního duševního zdraví. Nicméně ve vztahu k dětem a jejich školním povinnostem se nám občas podaří sklouznout ke zjednodušení typu: Proč se to má učit? V životě to nebude potřebovat! „To“ přitom nabývá nejrůznějších podob - od početních úkonů zpaměti (má přeci kalkulačku) přes čitelnost písma (stejně bude psát na počítači) po třídění rostlinných a živočišných druhů, fyziku, chemii…

Procvičování za trest

Na druhé straně ovšem k odporu dětí i rodičů vůči domácím úkolům mohou přispívat i někteří učitelé. Zejména pokud používají úkol jako druh trestu. Případně když chyby v domácím procvičování nemilosrdně hodnotí jako nedostatečné a pětky z úkolů berou jako součást klasifikace. V takové atmosféře je pro mnohé školáky skutečně jednodušší netrápit se s úkolem doma, ale opsat ho před hodinou ze „spolehlivého zdroje“. Honbou za úkolovým perfekcionismem se mohou někdy nakazit i rodiče, kteří pak svého mladšího školáka nutí psát úkol nanečisto. Spolehlivým výsledkem bývá otrávené a unavené dítě a výtvor v sešitě nutně odpovídá rozpoložení autora.

K nejkritizovanějším praktikám patří zadání typu: Za domácí úkol si nastudujte následující kapitolu a udělejte si výpisky. Zvlášť pokud je vysloví kantor, který má ve třídě problémy s udržením kázně, v jehož hodinách se žáci mezi sebou baví, po třídě létají křídy a naplánované učivo se mu prostě nedaří zvládnout.

Dvojsečné projekty

S různými ohlasy se setkávají i individuální či skupinové domácí úkoly v rámci školních projektů. Ukazuje se, že je žáci „berou“ od učitele, který má neformální autoritu a dokáže dobře motivovat. Jinak bývají spíš problémem. „Naše češtinářka chce být za každou cenu moderní, pořád nám nutí nějaký projekty, ale všechno chce přitom dirigovat. Napřed se zeptá, jak bychom to udělali, a pak nám stejně nařídí, co musíme. Anebo řekne, že úkol je dobrovolný, ale pak se tváří otráveně na toho, kdo ho nemá,“ svěřuje se osmačka Veronika.

Markéta z vedlejší třídy má se svou češtinářkou úplně jinou zkušenost - v hodině bývá zvykem pracovat ve skupinkách, a tak ani skupinový úkol není problém. Žáci si umějí rozdělit úkoly, a tak se nestává, že by ve skupince pracoval jeden nebo dva a ostatní se jen vezli.

Zejména na druhém stupni by mnohdy neškodilo věnovat více času vzájemné koordinaci požadavků jednotlivých pedagogů. „Každý učitel si myslí, že ten jeho předmět je nejdůležitější,“ rozčiluje se matka sedmáka Honzy. „Matikářka jim pokaždé dává úkol ze dne na den, vůbec ji přitom nezajímá, že ve středu mají školu do půl čtvrté. Navíc na čtvrtek bývají ještě slovíčka z angličtiny a většinou i něco z fyziky. Honza nad tím sedí nejmíň do devíti - na pátek přitom nemá nic. Stačilo by, kdyby se v té sborovně dokázali domluvit.“

Ostatně při možnostech on-line zápisů do rozvrhů jednotlivých tříd nemusí učitel nezbytně obíhat kabinety jazyků, fyziky či chemie, aby se s kolegy domluvil.

V mnohých rodinách skutečně mívají rodiče na děti málo času. A nejen proto, že pracují. Průzkumy ukazují, že čas, který se v rodině ušetří využíváním různých služeb, se zpravidla nevěnuje vzájemné komunikaci. Nejčastěji padne na sledování televize, videa, na surfování, chatování a hraní počítačových her. Někteří pedagogové tak v dobré víře zkoušejí podpořit rodinnou sounáležitost domácími úkoly, které vyžadují rodičovský podíl. Ne každý rodič však bývá nadšený z genealogického průzkumu vlastního rodu, z pátrání po historii své obce či spolupráce na výtvarném polotovaru z přírodnin.

Najít míru

Psycholog Václav Mertin na jedné straně upozorňuje, že ke zautomatizování řady dovedností jsou domácí úkoly potřebné, protože ve škole není dostatek času. Na druhé však říká, že by dítě ve volném čase mělo mít prostor rozvíjet i jiné činnosti a zájmy, v neposlední řadě potřebuje i volnou hru a povídání s kamarády. Psycholog Petr Klíma zase připomíná, že odpoledne a večer má rodina právo odpočívat a věnovat se vlastním aktivitám.

Zkusme uvažování o domácích úkolech posunout z roviny ano-ne do roviny kolik a jak.

Podle doporučení dětských psychologů by domácí příprava prvňáka neměla trvat více než půl hodiny denně - což se v praxi při součtu úkolů ze psaní či matematiky a pravidelného čtení málokdy podaří.

Je-li pracovní doba dospělého člověka 8,5 hodiny denně, těžko můžeme chtít od třinácti- čtrnáctiletého dítěte, aby se po šesti hodinách ve škole vydržel další tři hodiny připravovat na předměty následujícího dne. Není samozřejmě pochyb o tom, že nejlepší je připravovat se z hodiny na hodinu. Tomu, kdo stojí nohama pevně na zemi, je však jasné, že ve všech předmětech to zvládne jen třídní „šprt“ a žák, který je schopen si většinu pamatovat ze školy.

V jazycích či v matematice se bez průběžného „nabalování“ poznatků a dovedností neobejdeme, jenže pro většinu pedagogů je obtížné přijmout představu, že právě jejich předmět se žáci neučí průběžně, ale dohánějí učivo až před písemkou.

Pro jedny málo, pro druhé moc

Ideální stav představují individualizované úkoly, které odpovídají možnostem jednotlivých žáků. V každodenní praxi je to pro kantora učícího v několika třicetihlavých třídách představa z rodu sci-fi. Přesto je možné vyhnout se obvyklým chybám při zadávání domácích úkolů zejména vůči žákům slabším a talentovaným. Úkol stanovený pro „průměrného žáka“ může být pro dítě s poruchou čtení, psaní či soustředění příliš obtížný. Školáka odrazuje už jen pohled na půlstránkové cvičení, kde má doplňovat pravopisné jevy, nebo na pět řad početních příkladů. Vnímat je schopen sotva polovinu, ta druhá pro něj v dané chvíli nemá z hlediska procvičení a zapamatování žádný význam.

Nadané děti často dostávají v oblasti svého zájmu úkol navíc, zpracovávají složitější úlohy ze sbírky, mnohdy však nejsou k takovému úkolu motivované, časem mohou ztratit zájem. Miroslav Hubatka na serveru nadanedite.cz doporučuje zadávat spíše dobrovolné, kreativní a zajímavé úkoly nebo nechat žáka vybrat z více témat, pracovat s moderními vědeckými poznatky z daného oboru. Podle britského pedagoga Michaela Thompsona je důležité, aby žáci věděli, jaký má úkol smysl a jaké bude mít důsledky, když ho nepřinesou. (Trest ale příliš nezabírá.) Učiteli angličtiny Norbertu Tlustému se osvědčilo nechat žáka, který nemá úkol, aby se v daném jazyce omluvil a vymyslel sebebláznivější krátkou příhodu, která mu zabránila úkol přinést. Recept ze školy s rozšířenou výukou jazyků však jinde nemá moc šancí.

Nezbývá, než zkoušet vlastní cesty. Zrušit domácí úkoly vypadá lákavě. Je to nejlepší řešení?

Názory k článku (431 názorů)
Hezký článek katka+katka 16.2.2009 8:38
*Re: Hezký článek ALianan 16.2.2009 9:26
*Re: Hezký článek Ivona,Klára 6,Tereza 2.5 16.2.2009 11:14
**Re: Hezký článek Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 12:13
**Re: Hezký článek zuzkasim 16.2.2009 12:17
***Re: Hezký článek Ivona,Klára 6,Tereza 2.5 16.2.2009 19:9
****Re: Hezký článek Jana 17.2.2009 10:1
*Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 11:16
**Re: soukromí... hm ...neviditelná... 16.2.2009 11:48
***Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 12:11
****Re: soukromí... hm ...neviditelná... 16.2.2009 12:44
*****Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 12:51
******Re: soukromí... hm Grainne 16.2.2009 12:55
*******Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 13:2
********Re: soukromí... hm Grainne 16.2.2009 13:5
*********Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 13:9
**********Re: soukromí... hm kreditka 16.2.2009 13:27
***********Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 13:30
************Re: soukromí... ... kreditka 16.2.2009 13:34
***********Re: soukromí... hm Líza 16.2.2009 13:51
************Re: soukromí... ... kreditka 16.2.2009 13:54
**********Re: soukromí... hm JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 17.2.2009 22:26
***********Re: soukromí... hm Kudla2 17.2.2009 22:31
************Re: soukromí... ... 10.5Libik12 17.2.2009 22:34
*************Re: soukromí..... Kudla2 17.2.2009 22:36
************Re: soukromí... ... Grainne 17.2.2009 23:9
*************Re: soukromí..... 10.5Libik12 17.2.2009 23:14
**************Re: soukromí... Grainne 17.2.2009 23:18
*************Re: soukromí..... Kudla2 17.2.2009 23:33
**************Re: soukromí... Grainne 18.2.2009 8:28
*********Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 13:11
**********Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 13:14
***********Re: soukromí... hm katka+katka 16.2.2009 13:25
************Re: soukromí... ... Margot+1 16.2.2009 13:27
*************Re: soukromí..... Margot+1 16.2.2009 13:29
**************Re: soukromí... ...neviditelná... 16.2.2009 14:7
***************Re: soukro... Líza 16.2.2009 14:11
**************Re: soukromí... Ilona, 3 děti 16.2.2009 17:53
**************Re: soukromí... EllaMi 17.2.2009 14:55
***********Re: soukromí... hm chilli21 26.2.2009 21:16
**********Re: soukromí... hm Grainne 16.2.2009 13:18
***********Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 13:26
************Re: soukromí... ... kreditka 16.2.2009 13:30
*************Re: soukromí..... Margot+1 16.2.2009 13:33
**************Re: soukromí... kreditka 16.2.2009 13:36
**************Pro Magdalen... Dobra1 16.2.2009 15:4
**************Re: soukromí... *Šárka* 17.2.2009 16:51
***************Re: soukro... *Šárka* 17.2.2009 16:52
***************Re: soukro... 10.5Libik12 17.2.2009 17:3
****************Re: souk... Margot+1 17.2.2009 17:35
*****************Re: so... 10.5Libik12 17.2.2009 17:39
******************Re: s... Margot+1 17.2.2009 17:49
*******************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 18:10
********************Re: s... Margot+1 17.2.2009 18:17
*********************Re: s... Líza 17.2.2009 18:21
*********************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 18:27
**********************Re: s... Margot+1 17.2.2009 18:31
*********************Re: s... e.y. 17.2.2009 19:4
**********************Re: s... Margot+1 17.2.2009 19:9
***********************Re: s... Zuzana + kluk04 + holka06 17.2.2009 19:26
***********************Re: s... kreditka 17.2.2009 22:19
************************Re: s... Kudla2 17.2.2009 22:27
*************************Re: s... kreditka 18.2.2009 9:11
**************************Re: s... Kačka+Miška+Eli+Anička 2.2.2010 23:24
*********************Re: s... Kudla2 17.2.2009 20:9
********************Re: s... Pete 28.2.2009 1:48
*******************Re: s... Grainne 17.2.2009 18:10
********************Re: s... Kudla2 17.2.2009 19:58
*********************Re: s... Zuzana + kluk04 + holka06 17.2.2009 20:15
**********************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 20:27
***********************Re: s... JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 17.2.2009 22:36
**********************Re: s... Kudla2 17.2.2009 20:32
*********************Re: s... Grainne 17.2.2009 20:24
************Re: soukromí... ... Grainne 16.2.2009 13:31
*************Re: soukromí..... sarmyn 16.2.2009 16:4
**************Re: soukromí... Grainne 16.2.2009 16:30
*************Re: soukromí..... Ridwen2 17.2.2009 9:6
**************Re: soukromí... Grainne 17.2.2009 9:57
***************Re: soukro... Kudla2 17.2.2009 10:30
****************Re: souk... Grainne 17.2.2009 11:48
***************Re: soukro... 10.5Libik12 17.2.2009 10:48
****************Re: souk... Kudla2 17.2.2009 10:59
*****************Re: so... 10.5Libik12 17.2.2009 11:8
******************Re: s... Kudla2 17.2.2009 11:11
******************Re: s... Líza 17.2.2009 11:12
*******************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 13:49
*****************Re: so... Grainne 17.2.2009 11:41
******************Re: s... Zuzana + kluk04 + holka06 17.2.2009 13:29
*******************Re: s... ...neviditelná... 17.2.2009 13:44
********************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 13:51
********************Re: s... Zuzana + kluk04 + holka06 17.2.2009 13:55
*********************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 14:3
**********************Re: s... Zuzana + kluk04 + holka06 17.2.2009 14:25
***********************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 14:40
************************Re: s... Zuzana + kluk04 + holka06 17.2.2009 15:15
*************************Re: s... Líza 17.2.2009 15:18
**************************Re: s... Zuzana + kluk04 + holka06 17.2.2009 15:35
*************************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 15:29
**************************Re: s... Grainne 17.2.2009 15:35
*********************Re: s... Verča (2 děti) 17.2.2009 14:9
*********************Re: s... Viki, dcery 27,22 22.2.2009 20:27
*******************Re: s... Margot+1 17.2.2009 13:45
******************Re: s... Ridwen2 17.2.2009 14:58
*******************Re: s... Grainne 17.2.2009 15:11
********************Re: s... Líza 17.2.2009 15:16
*********************Re: s... Grainne 17.2.2009 15:23
**********************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 15:32
***********************Re: s... Grainne 17.2.2009 15:39
************************Re: s... 10.5Libik12 17.2.2009 16:47
********************Re: s... Grainne 17.2.2009 15:17
*********************Re: s... Verča (2 děti) 17.2.2009 16:8
**************Re: soukromí... EllaMi 17.2.2009 15:3
***********Re: soukromí... hm komba 16.2.2009 15:3
************Re: soukromí... ... Grainne 16.2.2009 15:8
********Re: soukromí... hm Renka + 3 16.2.2009 16:33
*******Re: soukromí... hm kreditka 16.2.2009 13:24
******Re: soukromí... hm HanaP (Vojta 7let, Kačka 3) 16.2.2009 14:9
*******Re: soukromí... hm ...neviditelná... 16.2.2009 14:22
*****Re: soukromí... hm kreditka 16.2.2009 13:22
****Re: soukromí... hm potvurkapodivna2 22.2.2009 8:29
**Re: soukromí... hm Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 12:8
***Re: soukromí... hm zuzkasim 16.2.2009 12:26
****Re: soukromí... hm Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 12:29
*****Re: soukromí... hm zuzkasim 16.2.2009 12:43
******Re: soukromí... hm Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 12:49
***Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 12:29
**Re: soukromí... hm katka+katka 16.2.2009 12:31
***Re: soukromí... hm Margot+1 16.2.2009 12:46
***Re: soukromí... hm kreditka 16.2.2009 13:44
****Re: soukromí... hm Ivona,Klára 6,Tereza 2.5 16.2.2009 21:47
***Re: soukromí... hm mates, 3 synové 20.2.2009 12:51
**Re: soukromí... hm Tvoje horší já 17.2.2009 9:22
***Re: soukromí... hm ...neviditelná... 17.2.2009 10:21
****Re: soukromí... hm Tvoje horší já 17.2.2009 13:58
*****Re: soukromí... hm Tvoje horší já 17.2.2009 14:0
******Re: soukromí... hm ...neviditelná... 17.2.2009 14:56
*****Re: soukromí... hm ...neviditelná... 17.2.2009 15:42
***Re: soukromí... hm ...neviditelná... 17.2.2009 13:27
**Re: soukromí... hm - dovětek Margot+1 17.2.2009 11:28
***Re: soukromí... hm - dovětek Verča (2 děti) 17.2.2009 11:42
***Re: soukromí... hm - dovětek Margot+1 17.2.2009 12:21
****"Poučená" Magdaléna štěpánka 17.2.2009 22:0
*****Re: "Poučená" Magdal... 10.5Libik12 17.2.2009 22:36
******Re: "Poučená" Magd... štěpánka 17.2.2009 22:55
*******Re: "Poučená" Ma... 10.5Libik12 17.2.2009 23:8
*******V naší škole kreditka 18.2.2009 13:0
********Re: V naší škole ...neviditelná... 18.2.2009 13:5
*********Re: V naší škole kreditka 18.2.2009 13:8
**********Re: V naší škole kreditka 18.2.2009 13:10
******Re: "Poučená" Magd... Kudla2 17.2.2009 23:6
*******Re: "Poučená" Ma... 10.5Libik12 17.2.2009 23:9
********Re: "Poučená" ... 10.5Libik12 17.2.2009 23:13
*********Re: "Poučená"... štěpánka 17.2.2009 23:19
**********Re: "Poučená&qu... 10.5Libik12 17.2.2009 23:25
***********Re: "Poučená&... ...neviditelná... 17.2.2009 23:41
************Re: "Poučen... 10.5Libik12 17.2.2009 23:47
***********Re: "Poučená&... štěpánka 17.2.2009 23:46
************Re: "Poučen... 10.5Libik12 17.2.2009 23:48
**********Re: "Poučená&qu... štěpánka 17.2.2009 23:26
******Re: "Poučená" Magd... Líza 18.2.2009 5:46
*******Re: "Poučená" Ma... 10.5Libik12 18.2.2009 9:52
********Re: "Poučená" ... Kudla2 18.2.2009 9:57
*********Re: "Poučená"... 10.5Libik12 18.2.2009 10:3
**********Re: "Poučená&qu... Tulka 18.2.2009 10:12
***********Re: "Poučená&... Kudla2 18.2.2009 10:13
**********Re: "Poučená&qu... Kudla2 18.2.2009 10:12
********Re: "Poučená" ... ...neviditelná... 18.2.2009 10:17
*********Re: "Poučená"... 10.5Libik12 18.2.2009 10:46
**********Re: "Poučená&qu... ...neviditelná... 18.2.2009 10:57
***********Re: "Poučená&... 10.5Libik12 18.2.2009 11:9
**********Re: "Poučená&qu... Kudla2 18.2.2009 14:27
********Re: "Poučená" ... Líza 18.2.2009 10:53
*********Re: "Poučená"... ...neviditelná... 18.2.2009 10:59
*********Re: "Poučená"... 10.5Libik12 18.2.2009 11:4
**********Re: "Poučená&qu... Kudla2 18.2.2009 11:10
***********Re: "Poučená&... 10.5Libik12 18.2.2009 11:14
************Re: "Poučen... Grainne 18.2.2009 11:58
*************Re: "Pouč... Kudla2 18.2.2009 14:25
***********Re: "Poučená&... ...neviditelná... 18.2.2009 12:58
**********Re: "Poučená&qu... ...neviditelná... 18.2.2009 12:52
***********Re: "Poučená&... 10.5Libik12 18.2.2009 17:1
*****Re: "Poučená" Magdal... Margot+1 18.2.2009 10:19
******Re: "Poučená" Magd... Grainne 18.2.2009 10:32
*******Re: "Poučená" Ma... Margot+1 18.2.2009 11:39
*******Re: "Poučená" Ma... Margot+1 18.2.2009 11:47
********Re: "Poučená" ... Grainne 18.2.2009 11:50
*******Graine štěpánka 18.2.2009 16:38
********Re: Graine Grainne 18.2.2009 17:54
*********Re: Graine štěpánka 18.2.2009 19:41
**********Re: Graine 10.5Libik12 18.2.2009 20:43
**********Re: Graine Grainne 18.2.2009 21:23
***********Re: Graine štěpánka 18.2.2009 21:30
************Re: Graine Grainne 18.2.2009 21:43
*************Re: Graine štěpánka 18.2.2009 21:53
**************Re: Graine Grainne 18.2.2009 22:14
***************Re: Graine Grainne 18.2.2009 22:16
****************Re: Grai... štěpánka 18.2.2009 22:21
*****************Re: Gr... MarkétaP + 4 dcerky 18.2.2009 22:22
******************Re: G... štěpánka 18.2.2009 22:28
*******************Re: G... Grainne 18.2.2009 22:29
*****************Re: Gr... Kohnova 18.2.2009 22:23
*****************Re: Gr... Grainne 18.2.2009 22:28
**************Re: Graine ...neviditelná... 18.2.2009 22:31
***************Re: Graine Grainne 18.2.2009 22:34
****************Re: Grai... Kohnova 18.2.2009 22:47
****************Re: Grai... štěpánka 18.2.2009 22:50
*****************Re: Gr... Grainne 18.2.2009 22:53
******************Re: G... štěpánka 18.2.2009 22:57
*******************Re: G... Grainne 19.2.2009 8:30
***************Re: Graine Kohnova 18.2.2009 22:41
***************Re: Graine štěpánka 18.2.2009 22:41
****************Re: Grai... ...neviditelná... 18.2.2009 22:52
*****************Re: Gr... štěpánka 18.2.2009 23:1
******************Re: G... ...neviditelná... 18.2.2009 23:14
*******************Re: G... štěpánka 18.2.2009 23:19
********************Re: G... ...neviditelná... 18.2.2009 23:30
********************Re: G... Lída,3 kluci a holka 18.2.2009 23:41
***********Chudáci učitelé. Kudla2 18.2.2009 21:49
************Re: Chudáci učit... 10.5Libik12 18.2.2009 21:59
*************Re: Chudáci uč... štěpánka 18.2.2009 22:8
**************Re: Chudáci ... Kudla2 18.2.2009 22:11
*************Re: Chudáci uč... Kudla2 18.2.2009 22:10
**************Re: Chudáci ... Grainne 18.2.2009 22:23
***************Re: Chudác... štěpánka 18.2.2009 22:36
***************Re: Chudác... Kohnova 18.2.2009 22:39
****************Re: Chud... Grainne 18.2.2009 22:50
*****************Re: Ch... Kohnova 18.2.2009 23:21
***************Re: Chudác... Kudla2 18.2.2009 22:58
***************Re: Chudác... kreditka 19.2.2009 13:46
**************Re: Chudáci ... Zuzana + kluk04 + holka06 18.2.2009 22:33
***************Re: Chudác... ...neviditelná... 18.2.2009 22:38
****************Re: Chud... ...neviditelná... 18.2.2009 22:40
****************Re: Chud... Zuzana + kluk04 + holka06 18.2.2009 22:45
***************Re: Chudác... štěpánka 18.2.2009 22:48
****************Re: Chud... Zuzana + kluk04 + holka06 18.2.2009 23:10
*****************Re: Ch... štěpánka 18.2.2009 23:15
******************Re: C... Zuzana + kluk04 + holka06 18.2.2009 23:34
*******************Re: C... Kudla2 18.2.2009 23:51
********************Re: C... Zasjaj. 19.2.2009 1:5
********************Re: C... Grainne 19.2.2009 8:47
*********************Re: C... Kudla2 19.2.2009 11:21
**********************Re: C... Líza 19.2.2009 11:25
***********************Re: C... Kudla2 19.2.2009 11:39
***********************Re: C... Grainne 19.2.2009 11:56
************************Re: C... Tulka 19.2.2009 12:38
*************************Re: C... Kudla2 19.2.2009 12:59
**************************Re: C... Tulka 19.2.2009 14:31
***************************Re: C... Kudla2 19.2.2009 14:36
**********************Re: C... Grainne 19.2.2009 11:52
***********************Re: C... Kudla2 19.2.2009 12:0
***********************peču ... štěpán ka 19.2.2009 13:23
************************Re: p... ...neviditelná... 19.2.2009 18:9
*************************Re: p... Kudla2 19.2.2009 18:49
**************************Re: p... Grainne 19.2.2009 19:24
***************************Re: p... Kudla2 19.2.2009 19:48
***************************Re: p... Kohnova 19.2.2009 20:3
****************************Re: p... Grainne 19.2.2009 20:43
*****************************Re: p... Kohnova 19.2.2009 21:59
******************************Re: p... Grainne 19.2.2009 23:5
******************************Re: p... Kohnova 19.2.2009 23:9
******************************Re: p... Grainne 20.2.2009 8:26
*************************Re: p... Khnova 19.2.2009 19:22
**************************Re: p... Grainne 19.2.2009 19:26
***************************Re: p... Grainne 19.2.2009 19:27
*********************Souhl... Pavla  19.2.2009 12:1
**********************Re: S... Kudla2 19.2.2009 12:20
**********************Re: S... kreditka 19.2.2009 13:33
***********************Re: S... Grainne 19.2.2009 13:56
************************Re: S... Kudla2 19.2.2009 14:35
*************************Re: S... Kudla2 19.2.2009 14:37
*************************Re: S... Grainne 19.2.2009 14:53
**************************Re: S... Kudla2 19.2.2009 15:1
***************************Re: S... Grainne 19.2.2009 15:42
********************Re: C... Zuzana + kluk04 + holka06 19.2.2009 14:39
*********************Re: C... Kudla2 19.2.2009 14:49
**********************Re: C... Zuzana + kluk04 + holka06 19.2.2009 15:0
***********************Re: C... Kudla2 19.2.2009 15:2
************************Re: C... Zuzana + kluk04 + holka06 19.2.2009 15:13
*************************Re: C... štěpánka 19.2.2009 16:15
**************************Re: C... Kohnova 19.2.2009 19:58
***************************Re: C... štěpánka 20.2.2009 12:57
****************************Re: C... Kohnova 20.2.2009 19:24
*****************************Re: C... ...neviditelná... 20.2.2009 20:24
******************************Re: C... Kohnova 20.2.2009 20:39
*******************Re: C... štěpánka 19.2.2009 11:5
*****************Re: Ch... ...neviditelná... 18.2.2009 23:15
******Re: "Poučená" Magd... Kudla2 18.2.2009 10:32
*******Re: Magdaléně a Graine štěpánka 18.2.2009 16:27
**Všem se učite nezavděčí.... Petra 23.2.2009 0:18
*Re: Hezký článek ANNAHAM 20.2.2009 14:56
**Re: Hezký článek ...neviditelná... 20.2.2009 15:2
***Re: Hezký článek ANNAHAM 23.2.2009 8:44
****Re: Hezký článek Lída,3 kluci a holka 23.2.2009 8:57
*****Re: Hezký článek ANNAHAM 23.2.2009 12:14
******Re: Hezký článek Zufi. 23.2.2009 12:20
??? dahu 16.2.2009 9:5
*Re: ??? 1.3Magráta13 16.2.2009 9:9
**Re: ??? Verča (2děti) 16.2.2009 10:0
***Přesně tak Jana 16.2.2009 11:25
*Re: ??? winky 16.2.2009 9:44
*Re: ??? Líza 16.2.2009 10:45
**Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 11:11
***Re: ??? ...neviditelná... 16.2.2009 11:13
****Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 11:34
*****Re: ??? Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 11:58
***Re: ??? Grainne 16.2.2009 11:21
****Re: ??? Líza 16.2.2009 11:26
****Re: ??? amálkaZ 16.2.2009 11:26
****Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 11:37
*****Re: ??? Grainne 16.2.2009 11:42
******Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 11:50
*******Re: ??? Grainne 16.2.2009 11:55
*******Re: ??? Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 12:0
********Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 12:17
*********Re: ??? Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 12:32
**********Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 12:37
***********Re: ??? ...neviditelná... 16.2.2009 12:57
************Re: ??? ...neviditelná... 16.2.2009 13:7
*************Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 13:24
**************Re: ??? ...neviditelná... 16.2.2009 16:13
***************Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 20:14
****************Re: ??? ...neviditelná... 16.2.2009 20:39
*********Re: ??? Ráchel, 3 děti 16.2.2009 12:47
**********Re: ??? zuzini 16.2.2009 12:51
***********Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 13:13
************Re: ??? ...neviditelná... 16.2.2009 13:23
*************Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 13:27
**************Re: ??? ...neviditelná... 16.2.2009 13:31
**************Re: ??? štěpánka 17.2.2009 22:11
***************Re: ??? ...neviditelná... 17.2.2009 22:23
****************Re: ??? štěpánka 17.2.2009 23:6
*****************Re: ??... Kudla2 17.2.2009 23:7
******************Re: ?... štěpánka 17.2.2009 23:15
*******************Re: ?... ...neviditelná... 17.2.2009 23:40
*****************Re: ??... Grainne 17.2.2009 23:15
******************Re: ?... štěpánka 17.2.2009 23:23
*******************Re: ?... Grainne 17.2.2009 23:26
********************Re: ?... štěpánka 17.2.2009 23:35
********************Re: ?... Evelyn1968,2děti 17.2.2009 23:41
*********************Re: ?... Kudla2 17.2.2009 23:42
*******************Re: ?... Kudla2 17.2.2009 23:40
********************Re: ?... štěpánka 17.2.2009 23:45
********************Re: ?... ...neviditelná... 17.2.2009 23:49
*********************Re: ?... Kudla2 17.2.2009 23:52
*************Re: ??? Siddhártha 16.2.2009 13:46
*************Re: ??? Lída+2 16.2.2009 15:6
************Re: ??? Líza 16.2.2009 13:47
*************Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 14:9
**************Re: ??? Líza 16.2.2009 14:13
**************Re: ??? Líza 16.2.2009 14:15
***************Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 14:33
****************Re: ??? Bodlík 16.2.2009 18:6
************Re: ??? Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 13:52
*************Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 14:2
**************Re: ??? Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 14:9
***************Re: ??? Martina, 2 kluci 16.2.2009 14:10
**********Re: ??? katka+katka 16.2.2009 13:3
*********Re: ??? 10.5Libik12 16.2.2009 15:45
**********Re: ??? Martina, 2 kluci 17.2.2009 16:25
***********Re: ??? 10.5Libik12 17.2.2009 16:42
***Re: ??? Barča, 2kluci 16.2.2009 12:5
**Re: ??? zuzini 16.2.2009 12:40
*Odpověď : Zažila jsem to! Jíťa 16.2.2009 14:21
nedovedu si představit Helena, tři dospělé děti 16.2.2009 9:51
*Re: nedovedu si představit Siddhártha 16.2.2009 13:49
**Re: nedovedu si představit Siddhártha 16.2.2009 14:0
***Re: nedovedu si představit Siddhártha 16.2.2009 14:3
****Re: nedovedu si představit Siddhártha 16.2.2009 14:9
*****Re: nedovedu si představit Siddhártha 16.2.2009 14:13
******Re: nedovedu si představit Siddhártha 16.2.2009 14:15
domácí úkoly Betina 16.2.2009 11:2
*Re: domácí úkoly Líza 16.2.2009 11:13
**Re: domácí úkoly Míla, kluci 99,00 17.2.2009 13:27
*Re: domácí úkoly Rapiti 16.2.2009 19:10
**Re: domácí úkoly Líza 16.2.2009 19:12
***Re: domácí úkoly Rapiti 17.2.2009 8:25
****Re: domácí úkoly Blanka 17.2.2009 8:57
*****Re: domácí úkoly Betina 17.2.2009 11:21
******Re: domácí úkoly Míla, kluci 99, 00 17.2.2009 13:21
******Re: domácí úkoly Blanka 18.2.2009 7:40
****Re: domácí úkoly Líza 17.2.2009 9:35
Zrušit Katka N. 16.2.2009 11:6
*Re: Zrušit ...neviditelná... 16.2.2009 11:10
*Re: Zrušit amálkaZ 16.2.2009 11:10
**Re: Zrušit Renda 16.2.2009 11:13
***Re: Zrušit Jaspi 16.2.2009 11:36
**Re: Zrušit ALianan 16.2.2009 11:40
*Re: Zrušit Blanka 16.2.2009 14:29
Chvala Waldorfu!!! Jana 16.2.2009 11:14
*Re: Chvala Waldorfu!!! zuzkasim 16.2.2009 13:35
Délka domácích úkolů zuzkasim 16.2.2009 13:22
*Re: Délka domácích úkolů Lída,3 kluci a holka 16.2.2009 13:48
**Re: Délka domácích úkolů zuzkasim 16.2.2009 13:57
*Re: Délka domácích úkolů mona 16.2.2009 17:7
Proč? kiiikiii 16.2.2009 13:24
*Re: Proč? Míla, dva kluci 99, 00 17.2.2009 9:49
Určitý význam domácí úkoly mají... Repulsion 16.2.2009 14:32
*Re: Určitý význam domácí úkoly mají... MirkaM 16.2.2009 16:2
*Re: Určitý význam domácí úkoly mají... Evelyn1968,2děti 16.2.2009 17:6
ty úkoly... Míla, dva kluci 16.2.2009 21:28
*Re: ty úkoly... Tragika 17.2.2009 9:32
**Re: ty úkoly... 10.5Libik12 17.2.2009 9:55
*Re: ty úkoly... Jana 17.2.2009 10:9
Rušit úkoly - NE!!! Marie - pět dětí 17.2.2009 15:19
*Re: Rušit úkoly - NE!!! Líza 17.2.2009 15:24
**Re: Rušit úkoly - NE!!! Lea 17.2.2009 15:49
ucitel musi... Lea 17.2.2009 15:31
*Re: ucitel musi... Jahala. 20.2.2009 21:11
**Re: ucitel musi... Pete 22.2.2009 23:55
***Re: ucitel musi... 10.5Libik12 23.2.2009 0:5
***Re: ucitel musi... Lída,3 kluci a holka 23.2.2009 9:37
****Re: ucitel musi... 10.5Libik12 23.2.2009 9:56
*****Re: ucitel musi... Zufi. 23.2.2009 10:27
*Re: ucitel musi... cyann 20.2.2009 21:21
**Re: ucitel musi... Jahala. 20.2.2009 21:32
***Re: ucitel musi... Líza 21.2.2009 6:38
****Re: ucitel musi... Zufi. 21.2.2009 11:28
****Re: ucitel musi... Jahala. 21.2.2009 11:34
**Re: ucitel musi... Líza 21.2.2009 6:36
***Re: ucitel musi... cyann 22.2.2009 22:5
vyznam ukolu Lea 17.2.2009 15:47
*Re: vyznam ukolu Líza 17.2.2009 17:25
**Re: vyznam ukolu Rapiti 17.2.2009 21:44
**Re: vyznam ukolu Lea 17.2.2009 22:10
**Re: vyznam ukolu Viki, dcery 27,22 22.2.2009 20:33
*Re: vyznam ukolu Jahala. 20.2.2009 21:21
Domácí úkoly jsou naprosto v pořádku Virgl 18.2.2009 11:7
domácí úkoly bleděmodrý vamp 18.2.2009 13:37
*Re: domácí úkoly ...neviditelná... 18.2.2009 13:48
nás to teprve čeká Ivona,Klára 6,Tereza 2.5 18.2.2009 21:4
Zrušit úkoly? Madlaaaa 20.2.2009 1:20




Článek se vztahuje k období asi

Podobné články


Další od autora PhDr. Kramulová Daniela >>


Vyhledávání článků podle věku

Seriály

(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.