17.2.2009 15:47:30 Lea
vyznam ukolu
Ukol podle me plni nekolik funkci:
1) procvicovani uciva - je celkem znamo, ze po "nauceni" neceho, dochazi k rychlemu zapominani. Existuje neco jako krivka zapamatovani, ze ktere vyplyva, ze aby bylo uceni efektivni, je potreba novypoznatek co nejrychleji po nauceni zopakovat. Prevedeno na domaci ukoly z toho vyvozuji ze: ukol se musi vazat k ucivu, s psanim ukolu se nesmi moc dlouho otalet (ukol, ktery je zadany uz tyden je z tohoto hlediska na nic - clovek se to vlastne uci cele znova). Lidove vyjadreno, opakovani matka moudrosti.
2) zautomatizovani dovednosti (psani, cteni, i cizi jazyk - nestaci to delat v hodine, cim casteji to clovek dela, tim lip). Jinymi slovy tezko na cvicisti, lehko na bojisti.
3) vytvoreni pracovnich a hlavne studijnich navyku. Argument "dospely si odkrouti svych 8,5 hod a ma klid" moc neplati. Vetsina uspesnych lidi na vyssich pozicich vam rekne, ze prace je provazi vlastne porad (coz neni to same jako workoholismus). Ovsem v dobe, kdy se pracovni navyky tvori jde dost tezko se 100% spolehlivosti poznat, jestli z ditete bude vedec nebo uklizecka.
Na zakladni skole ne, ale na gymnaziu a hlavne na vysoke je dulezite UMET SE UCIT. Nekdo se to za predchozi skolni "karieru" naucil, nekdo ne, ti co ne, jsou v nevyhode. Od domacich ukolu na vyssim stupni neocekavam, ze si diky nim dite navzdy zapamatuje hromadu letopoctu, ale ze prijde na metodu jak to zvladnout. V tom muze ucitel pomoct radou "Vytvor si karticky; Poves si to na vsechny dvere v byte a vzdycky kdyz jimi projdes si to precti; Namluv si to na mp3 prehravac a poustej si to pred spanim apod." Zpusobu je more a kazdemu funguje neco jineho.
4) samostatnost a zodpovednost
Skola skonci a diteti uz nikdo nebude predzvykavat, co ma delat a kdz to ma delat. MUSI se naucit se starat samo.
Funkci, keter muze spravne zadany ukol plnit je spousta. Jedno maji spolecne: jedna se o dlouhodobe cile. Jejich efekt se neprojevi hned, ale mnohdy urcuji uspesnost ditete v dalsim zivote.
Odpovědět